Pánové, pánové, proč vždycky, když dojde na nějakou závadu, chcete seřizovat karburátory? Ku*va, vždy musíte začít od nejprůserovějších součástí, jako například: vzduchový filtr, což je choulostivá záležitost hlavně pro kawy, protože je pěnový a musí se impregnovat a čistit max. po 5000km, ale při jízdě v prašném prostředí se interval může stáhnout na pouhý 1000km, problémy velmi často způsobí i jízda v dešti, kdy si kawa ráda lokne vody a někdy kvůli tomu i přestane jet, jindy vlhký filtr také zhorší chování motoru a většinou to poznáte, až na další vyjížďce za sucha. A hlavně při slabém dešti Kawa doporučuje vložku filtru zkontrolovat a při delší jízdě v silném dešti, popřípadě současně na špinavých silnicích fitr bezpodmínečně ihned vyčistit. Toť skoro doslovný výňatek z uživatelské příručky pro ZZR600 od r.v. 1994 (platí pro všechny modely s náporovým sáním) . Na motorkách bez náporového sání a s papírovým filtrem, není co pokazit prostě po 10000km ho vyhodíte a koupíte nový a jezdíte dál.
Pravidelné čištění a impregnování vzd. filtru a nebo jeho výměnu doporučuji provádět pouze v sezoně. Pokud budete mít stopro jistotu že je motor v pořádku a jezdí a taky startuje v pohodě. Protože téměř vždy po tomto úkonu nastanou problémy a změny v chování motoru i startování. Paradoxně při výměně filtru za nový, nastávají ještě vážnější problémy a nenatočíte to vůbec a nebo to nechce jet, ten filtr je tak mastnej, že je totálně nepropustnej a musíte ho buď vysušit nebo vyprat a znova napustit.
Při údržbě filtru se vám ho nikdy nepovede naimpregnovat vždy stejně. Ale když budete mít štěstí a trefíte to, tak ta vaše ninja pojede jak raketa. Vliv na jízdu a startování je skutečně velký a někdy ho musíte třeba i několikrát vyndat, osušit, nebo přimastit než budete spokojení. V servisech mívají stejný problémy a vy se pak musíte spokojit s tím jak se jim to povedlo, nebo nepovedlo.
Na karburátorech může nastat problém jen s ucpáním trysek jak vzduchových tak palivových, v žádném případě nemůže dojít k samovolnému rozladění směsí. Zásada: při hledání závady nikdy nenastavovat volnoběžné směsi, neměnit polohu jehly, neměnit výšku hladiny v plovákových komorách. Než se začnete zabývat čištěním karburátorů, je velmi nepravděpodobné, že dojde ke stejné poruše u všech čtyrech karburátorech najednou.
Podtlaky a jejich seřízení. Rozhozené podtlaky nemají nijak zásadní vliv na jízdu motorky a nezpůsobí vám nijak velké problémy, ale jejich seřízením se vylepší kultivovanost chodu na volnoběh a při jízdě na částečný plyn a zlepší reakce na přidání plynu. Seřízení podtlaků provádějte jen pokud bude motorka stopro v pořádku. Doporučuji provádět jen v sezoně a nejlépe po čištění filtru, který jste však důkladně prověřili jízdou.
Sice je předepsáno kontrolovat synchronizaci karburátorů třeba po pěti tisících, ale při kontrole většinou vůbec není potřeba je seřizovat a tento úkon je většinou nutný při větších rozebírání a oddělování je od sebe ale také po změně ventilových vůlí a volnoběžných směsí.
Ale pokud máte možnost podtlaky zkontrolovat a řešíte nějaký problém s jedním nebo dvěma válci. Tak vám můžou výrazně pomoci. Takže pokud při měření zjistíte třeba jeden podtlak výrazně rozhozený, tak v žádném případě neseřizovat to by byla velká chyba, zkontrolujte jestli nedošlo k poškození klapky stačí pohledem jestli se nějak neohnula vlivem případného zaseknutí a pokud se zdá, že proti ostatním nevykazuje žádný rozdíl, tak je na tom karburátoru, nebo válci závada. Pokud ten rozhozený podtlak seřídíte k ostatním, nastanou vám ještě větší problémy. Ale pokud naleznete závadu tak ten podtlak se vrátí do normálu. Ucpaná vzduchová nebo palivová tryska v karburátoru vždy způsobí i drobnou změnu podtlaku stejně tak i špatná komprese válce, přisávání falešného vzduchu netěsností mezi karb. a válcem, avšak velmi malý vliv má filtr a nebo výfuk, protože ovlivňují všechny čtyři podtlaky téměř nastejno, tedy pokud již není na nějakém válci nebo karburátoru nějaká dlouhodobá a nezjištěná závada.
Paradoxně rozhozený podtlaky můžou pomoci k lepšímu chytání některých válců při startování.
A protože už je mnoho hodin, tak už končím a jdu spát.

Čus