jaris píše:u me ZXR 93 je pri zapnuti klicku na cerpadle 12V a cerpa (to relatko je tam jen pro zapnuti cerpadla), jinak cerpadlo se samo vypne kdyz natlakuje (cvakani spomaluje az uplne prestane) u nekterych ZXR to bylo jak pise zubr, takze muzes treba odpojit ten starter abys ho vyzkousel...
No, možná máš pravdu. Přece jen, jsou to moje domněnky a na pravdivost přísahat nebudu. Bohužel to relé i to čerpadlo jsou nerozebiratelné, popis funkce je v manuálu v angličtině a tou já nevládnu. Ale ze schématu u ZX9R r.v. 98 (přikládám obr.), které je úplně stejné jako ZZR600 r.v. 94., je patrné, že relé obsahuje polovodičové součástky, jako tyristor a diodu, což je jen blokové schéma, které neobsahuje pomocné obvody.
Dále je divné, proč by si technici kawasaki, takto komplikovali život a vymýšleli elektronické relé, kdyby mělo jen zapnout a vypnout čerpadlo, při zapnutí klíčku. Bylo by mnohem jednodušší a spolehlivější použít klasické elektromechanické relé s ochranou diodou proti opalování kontaktů.
Ze schématu je také patrné, že při sepnutí tlačítka startéru, je přes diodu přímo propuštěn el. proud do čerpadla, které se rozjede na plno. A při naskočení motoru přebírá iniciativu tyristor, který je ovládán impulsy od řídící jednotky zapalování. Avšak kdyby byl ten tyristor pouze takto jednoduše zapojen nemohl by nijak rozumně fungovat, takže nějaká pomocná elektronika by byla na místě.
Také o tom, jestli ten tyristor reguluje výkon čerpadla podle otáček motoru, by se dalo rozsáhle diskutovat.
Pokud je u tvé moto to relé namontováno a sepne ihned po zapnutí klíčku, tak je možné že je ten tyristor vadný a trvale propouští proud. To by mohlo teoreticky znamenat, např.že čerpadlo jede trvale na plný výkon a při přehřátí dochází k nějakým problémům při dodávání dostatečného množství paliva při vysokých rychlostech. Pravděpodobně se předchozí majitel trápil s problémem palivového čerpadla a elegantně (na prasáka) ho vyřadil z provozu.
Já si myslím, že dochází k plynulému nárůstu výkonu čerpadla podle otáček motoru,a tento výkon čerpadla je úměrný k možnosti jízdy na plný plyn, tím zřejmě nedochází při pomalé dlouhé jízdě k přehřívání čerpadla a při rychlé jízdě je dostatečně chlazené čerstvým studeným palivem. Moje představa o konstrukci čerpadla je taková, že se jedná o membránovou pumpu poháněnou elektromotorkem, který se zastaví jakmile nemá sílu přetlačit palivo, ale proud do něj stále proudí takže se asi dost zahřívá. ( A když se membrána zahřeje tak přestane pumpovat, jak někteří dobře známe ze škody 1203 a její tzv. AC pumpou.)
Toť můj názor na věc. Rád přivítám i jiné názory a případnou diskuzi. Nemám patent na rozum. A rád bych přivítal, kdyby někdo přeložil text. z manuálu na druhém obrázku. díky
