Výměna svíček u starších Japonců
Milí přátelé jednostopých strojů!
Chtěl bych se zde s vámi podělit o svoje zkušenosti s něčím tak zdánlivě banálním, jako je výměna svíček u starších japonských motocyklů. Záměrně píšu starších, neboť u nového stroje, kde se dá předpokládat motor v naprostém pořádku, žádný problém se svíčkami zpravidla nenastává. Palivo je zde dávkováno přesně, většinou elektronicky a tak nehrozí například zalití svíčky, což u některých typů svíček má za následek zničení a pořádnou fůru problémů. Avšak my, majitelé strojů ze sedmdesátých a osmdesátých let se již nad výměnou svíček musíme zamyslet, abychom si ušetřili nervy a čas. Nejprve uvedu, že můj stroj je Honda CB 750F Bol d‘or z roku 1983. A jako takový má nárok na různé svoje vrtochy. Občas si některé unavené karburátory dovolí pustit k plováku trošku víc paliva a plivnout ho do válců a podobně. Samozřejmě se to snažíme eliminovat, ale zub času lze obelstít jen velmi těžko. A pak se musíme rozhodnout, jak velké částky do těchto oprav hodláme investovat. Protože jinak takový motor ještě zdaleka není na odpis a zvládne dalších mnoho tisíc šťastných kilometrů. Když už nám ale dává najevo různou střelbou a kuckáním a převlíkáním se za tříválec svoji nelibost nad stavem svíček, musí nezbytně dojít k jejich výměně. Takže většina z nás jde zakoupit svíčky.
Nejčastější bývá nákup originálních typů, ale nemusí to být ani zdaleka nejlepší řešení. Vyzkoušel jsem různá s překvapivými výsledky. Tady jsou: Originální svíčky NGK DR8ES se jeví, jako naprosto nejhorší řešení. Prodejce, ve značkové nejmenované motocyklové prodejně, blekotal cosi o tom, že moje špatné NGK asi nebyly dost NGK a možná Čína a že jejich jsou určitě ty pravé a cena kolem dvou set za kus. NIKDY! Přátelé, NGK už nechci ani vidět. Větší trápení, než s tímto typem jsem nezažil. Před nimi jsem tam měl našroubovány ekvivalentní náhrady od firmy Denso a ty byly vcelku obstojné. Cena byla podobná, ale trápení téměř žádné. Odjel jsem s nimi snad tři sezóny, aniž by o sobě daly vědět. NGK nesloužily ani mizernou jednu sezónu!
A teď k jádru věci. Řešení je jednoduché. Ale hlavně tak levné, že už se vyplatí to vyzkoušet a zaexperimentovat. Zakoupil jsem svíčky Brisk BR14YC-9. Je to běžný typ s odrušovacím odporem, předsunutým jiskřištěm a měděnou elektrodou. Nikde je sice nemají skladem, ale do druhého dne mi je prodejce zajistil. A neptal se, do čeho to mám. Takové snahy totiž jsou, ale těmi se nenechte odradit. Je potřeba jít do obchodu, kde se dají objednat různé autodíly. Můžete si s nimi povídat o tom, do čeho to máte. Oni vám pravděpodobně budou tvrdit, že to tam nepatří, protože by pro ně bylo výhodnější, vnutit vám svíčky za tisícovku, než za necelý tři stovky. Tyto české svíčky se dají sehnat za zhruba 70,-Kč za kus. A to už je rozdíl. Nikoliv však ve kvalitě. Elektrodu jsem nechal na těch devíti desetinách a motor vyluzuje nebývalý šepot květin. Uvidíme, jak dlouho, ale v tomto jsem velký optimista. Takže se nenechte zviklat jakýmikoliv názory prodejců a různých mechaniků a nebojte se experimentovat. U svíček platí, že dokud nemlátí píst do svíčky a pasuje závit, tak si tam můžete šroubovat, co chcete VY a ne co vám někdo nabulíkuje. Ani moje názory nemusíte brát příliš vážně. Ale jezdím letos 31.sezónu a těch svíček už jsem pár šrouboval. Mimochodem u svíček Brisk si zatím můžeme být jisti, že nejsou z Číny. Otázka je jak dlouho.
Váš Scott.
Výměna svíček u starších Japonců
-
- Příspěvky: 2
- Registrován: pon říj 05, 2009 20:18:47
Re: Výměna svíček u starších Japonců
parádní článek, asi to bude pravda, mám 1100 zzr 1982 ročník a fakt mi střílí a převléká se za tříválec. Nechám se poučit a vyměním svíčky NGK, které tam mám teď. 

YAMAHA DRAGSTAR 650
-CKC 1208
-CKC 1208
Re: Výměna svíček u starších Japonců
NGK jsou náchylný na ulití, to je pravda. U gepky jsem takhle odpálil zjara jednu sadu. Taky jsem experimentoval s českejma, ale nejelo to. Je pravda, že to bylo už víc než před desešti lety, a to ta kvalita bude zcela jistě jinde. Stejný je to s olejema-českej výrobce dodává tuším od loňska olej pro čtyřtaktní motorky s mokrou spojkou a je srovnatelnej s vyšší třídou zahraničních olejů (mj. jim dodávaj takzvaný základy pro oleje) Je na každým soudruhovi co zkusí 

babička GPZ 500 a vnučka ZX900B
*CKC 102*
*CKC 102*