Pánové, tak schválně, kde myslíte že devítková ninja bere tu brutální výbušnost?

To kouzlo je právě v setrvačných hmotách a ty se skrývají v odlišné konfiguraci motoru, neboli v poměru vrtání/zdvih pístů. A právě v tom se devítka velmi odlišuje od konkurence.
ZX-9R 98-03 vrtání mm / zdvih mm.......75 / 50.9
CBR900RR 98......................................71 / 58
CBR954RR...........................................75 / 54
CBR1000RR.........................................75 / 56,5
GSX-R1000 01-07.................................73 / 59
R1 04..................................................77 / 53,6
R1 02..................................................74 / 58
Z750.................................................68,4 / 50,9
z1000................................................77,2 / 50,9
GSX-R750.............................................72 / 46
MV augusta f4 750..............................74 / 44
Takže tady je vidět jak je devítka ultrakrátkozdvihová, proti konkurenci. I když se říká, že větší zdvih pístu podporuje krouťák, tak o tom by se dalo diskutovat. V podstatě se devítka přibližuje k 750tkám.
Výhody krátkozdvihu jsou v tom, že písty dosahují o mnoho nižší střední pístové rychlosti (= nižší namáhání pístu), ale píst zrychluje a zpomaluje do nižší rychlosti což výrazně snižuje setrvačnost i přes to že písty jsou o něco větší. Kratší ojnice je lehčí a také se zrychluje a zpomaluje do nižší rychlosti, takže další snížení setrvačnosti. Dále klikovka má menší průměr a nemusí mít tak těžké vyvažovací protiváhy= podstatné snížení setrvačnosti a hmotnosti. A výsledek

motor každý sebemenší nárůst točivého momentu posílá naprosto nekompromisně na zadní kolo, s velkou chutí jde do otáček, prostě masakr. A proto je tak návyková, ale při zajíždění nejrychlejších kol na autodromu je však tato výbušnost velmi nepříjemná a klade na jezdce velké nároky, prostě utrhnout zadní kolo do smyku je pro ní sranda
V podstatě kliková hřídel by mohla v pohodě točit otáčky cca 17000ot/min možná i více, ale pro každý motor jsou však limitující otáčky ventilového rozvodu, i když točí o polovinu nižší otáčky stejně to nestíhá. Takže pro zvýšení otáček potřebujete tvrdší pružiny, aby stíhali ventily kopírovat vačku, avšak pro posunutí toč. momentu výš budete potřebovat ostřejší vačky a tudíž ještě silnější pružiny a moc výš se nedostanete tak max. z 12000 na cca necelých 13000, ale moc výkonu z toho nedostanete. Takže musíte vyhodit těžké ocelové ventily a vrazit tam titanové, také lehčí a slabší pružiny, ještě ostřejší vačky a to vám umožní zvýšit otáčky z 12000 na cca 14000 za min. a nějaký výkon s toho půjde vydolovat. Samozřejmě je potřeba kompletně přeladit sání a výfuk.
Malý Zed je však na 750tku dosti dlouho zdvihový, ale pro naháče je to spíše lepší pro blbnutí po zadním.
Velký Zed je však na svůj objem až příliš krátko zdvihový a je možné že KHI přihodila nějakou tu hmotnost na klikovku pro zvýšení setrvačnosti, těžko říct.
