Také přihodím svůj názor na věc. Je to jen můj názor, nikomu ho nechci vnucovat a nehodlám vyvracet žádné jiné příspěvky. Záleží na vás co si z tohoto příspěvku odnesete.
Kvalita řetězů a převodových kol je dnes na velmi vysoké úrovni. Z velmi poučného článku v jednom časopise testovali sílu pro přetrhnutí řetězu, nebo jeho poškození. Takže motocyklový řetěz průměrné kvality se přetrhne tahovou silou cca 10tun, až k této síle však nedochází k prodlužování bočních článků, avšak při přiblížení se kritické síle dojde okolo článkového čepu k natažení článku a následuje přetržení.
Takže, nejvýkonnější sériové motorky typu ZX-12R, nebo GSX1300R Hayabusa, nedokážou vyvinout na první rychlostní stupeň, tahovou sílu na řetěz větší než 1 tuna, dokonce je to i méně než 600kg. U velkých dvouválců, také není vyvíjena nějaká větší tahová síla ani při škubání řetězu a tudíž naprosto bezvýznamný vliv na opotřebení. Takže tady zakopaný pes nebude.
Ale velmi dramaticky se začíná tahová síla zvětšovat právě špatným nastavováním vůle řetězu. Pokud by si někdo z vás dokázal spočítat jek je silný pákový systém při propnutí, neboli srovnání tří os (osy pastorku, osy kyvného ramene a osy zadního kola), tak by zjistil, že obrovsky. Jakmile dojde k našponování řetězu při propružení, muže tahová síla vzrůstat, podle toho jak blbějc nastavíte vůli řetězu, od cca 1tuny až na 8tun. A pokud je někdo takový pako, že ho našponuje na tvrdo u nezatíženého motocyklu, tak na pořádným výmolu a propružení kola, se řetěz klidně přetrhne.
Nehledě na to že přepnutí řetězu zhoršuje funkci zadní pružící a tlumící jednotky, také dochází k velkému opotřebení ložisek zadní rozety, kyvné vidlice a ložiska výstupního hřídele z převodovky (a to už je velmi drahé a spíž než k ohnutí hřídele dochází k jeho ulomení).
Každý typ motocyklu potřebuje jinou vůli řetězu a rozhodně neplatí univerzální hodnoty 2,5 až 3cm. Je dobré se řídit předpisem výrobce, ale to také nemusí být právě nejvhodnější nastavení a záleží to na hodně faktorů.
1. Standardní nastavení platí jen za předpokladu, že je moto v továrním nastavení podvozku (to znamená, standardní nastavení předpětí zadní jednotky a pokud má vaše moto možnost samostatného nastavování vížky zadní části motocyklu, tak musí být též ve standardním nastavení, např ZX-9R a ZX-6R 2000)
2.Je třeba si uvědomit další důležitý fakt, že stojící moto bez stojánku má vzadu určitou hodnotu statického propružení, ale pokud použijete stojan pod zadní kolo, tak čím dále dopředu podepřete kyvku od osy zadního kola, tak se statické propružení bude zmenšovat, kolo bude od podsedlovky níže a řetěz se více povolí.
3.Další velké rozdíly vznikají při napínání suchého nenamazaného řetězu a namazaného řetězu. Doporučuji všem si to vyzkoušet. Prostě vrstva maziva mezi řetězem a př. koly má velký vliv a při kontrole průvěsu nemůžete vyvinout sílu, která by vytlačila mazivo pryč. A je tu otázka: Má se vůle nastavovat u suchého nebo namazaného řetězu

To výrobce neudává.
4.Změna sekundárního převodu má také vliv na vůli řetězu.
5.Jakákoliv nestandardní změna nastavení vížky zadku způsobí změnu vůle.
Pokud budete důslednější v nastavování vůle řetězu, tak doporučuji pozvat si nějaké kamarády, nebo někoho z rodiny, aby vám mohli dělat závaží. Posaďte je na moto (min dva, lepší jsou tři a ten třetí může vzadu přidávat na váze a držet rovnováhu). Sundejte kryt pastorku a podle nějakého pravítka se pokuste srovnat všechny tři osy do roviny. A v této poloze je pořád žádoucí i nějaká min. vůle. Možná z hrůzou zjistíte jak moc je řetěz našponovaný. Po doštelování min. vůle, pak moto odlehčete do vaší standardní nastavovací polohy a změřte si vůli a uvidíte k jakým výsledkům dojdete, někam si ji poznamenejte a příště ji už můžete nastavovat standardně.
Proč dochází k nerovnoměrnému vytahání řetězu???

Toť skutečně otázka
Vytahání řetězu způsobuje, jen a jen opotřebení čepů a pouzder uvnitř řetězu utěsněné O-Xkroužky.
Zásadní problém, který by mohl mít velký vliv na životnost a vytahání řetězu, je jeho zajetí. Ano, ano i řetěz je nutné zajet. Výrobce řetězů ČZ doporučuje ujet vzdálenost 100km, velmi pohodovým tempem, aby se jemně opracovali čepy a jejich pouzdra uvnitř řetězu zatěsněné Xkroužky. A právě toto zajetí má rozhodující vliv na celkovou životnost řetězu (a proto první řetěz z výroby vykazuje tak dlouhou životnost, poněvadž jeho zajetí je dáno zajížděním celého motocyklu). Pokud nezajedete, tak dochází k hrubému odedření kovových částic, které velmi znehodnotí mazivo uvnitř článků.
Protože každý článek je poškozen jiným způsobem, tak si myslím že bude řetěz náchylný k nerovnoměrnému vytahání.
Já zajíždím řetěz asi tak 200km a pak zvyšuji zátěž postupně.
Doporučuji při zajíždění nechat větší vůli řetězu, případně alespoň na hranici nejvyšší povolené vůle řetězu, aby nemohlo dojít k jeho přešponování, což by znamenalo větší zátěž, než by dokázal vyvinout váš motocykl při ostré jízdě.
Další vliv by mohlo mít, přehřátí řetězu, který se při byť jen lehce přešponované vůli, při zátěži dvou osob a rychlé dlouhodobé jízdě po dálnici, dokáže zahřát na velkou teplotu, což těsnící kroužky nemají příliš rádi. Jakmile dojde k poruše jejich těsnící funkce, tak životnost řetězu již nebude příliš dlouhá. Ale hřebíček do rakve je jeho kvalitní čištění různými prostředky, které se svou vzlínavostí proniknou všude, kam to jen jde. Proto zásadně řetěz neumívám, tedy nestříkám čistící prostředky na samotný řetěz, ale třeba jen do hadru a umyji jen boky řetězu a otřu z vnější strany případné kapičky a přebytečné mazivo, které by už mohlo jen z řetězu odlétnout.
Je jistě více způsobů jak předčasně odrovnat řetězovku, ale motor to svojí silou nedokáže to mi věřte.
Můj názor je, že když nedochází k prodlužování řetězu, tak i opotřebovávání řetězových kol je velmi nízké i se všudy přítomnou tzv. brusnou pastou (o které si myslím, že není schopná výrazně opotřebovávat velmi kvalitní tvrzený povrch všech vnějších částí řetězu a spíše dobře maže) je také nízké.
Pokud váš řetěz již úspěšně překonal 30000km, nijak výrazně se nedopíná a za celou jeho dosavadní životnost, jste ho nemuseli dopnout více než o jeden zářez na štelovákách, tak máte šanci, že při stejné péči překoná i 40000 a dokonce vydrží až do 50000km. Zdá se to nemožné

Není to nemožné.
Důležité je také kvalitní mazání a pokud možno rovnoměrné nanesení na celý řetěz. Můj způsob možná zkritizujete, ale velmi se mi osvědčil. Takže pokud se mi zdá že je čas mazat, tak moto nadzvednu zadním stojanem. Nastartuji motor, zařadím za jedna a přes klouzající spojku (aby řetěz neskákal), stříkám mazivo na vnitřní stranu řetězu na kraje válečků, aby odstředivou silou proteklo řetězem (né z vnějšku to nemá smysl, většina maziva odlétá a řetěz není promazán). Po té zařadím vyšší kvalty a na volnoběžné ot. motoru řetěz pořádně protočím, zase přes spojku. Plyn je moc daleko, takže ho nepřidávám.
Dalo by se psát ještě dlouho, ale tohle píšu už tři hodiny a už nemám čas. Takže se omlouvám za extrémně dlouhý příspěvek. Čus Tom