regulátor napětí /usměrňovač / stabilizátor 6V

Co se nevešlo jinam, manuály, foto a tak...
Uživatelský avatar
milda
Ghostrider
Ghostrider
Příspěvky: 3683
Registrován: pon dub 09, 2007 19:56:56
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od milda » pon led 19, 2009 22:39:29

Ani nevím,jak bych se k tomuto tématu vyjádřil,ale nedá mi to ,abych se rovněž nevyjádřil.

Mám pocit ,že bylo právě Chosém vyřčeno cosi zásadního...
ZRX 1200 hybrid S/R-DAEG
CKC # 576

Uživatelský avatar
MICHALIS TSIOLAS
Ghostrider
Ghostrider
Příspěvky: 2138
Registrován: pon zář 25, 2006 07:34:48
Bydliště: Atheny

Příspěvek od MICHALIS TSIOLAS » úte led 20, 2009 10:15:47

jako vzdy......... :lol:
všechno je jinak! VN1500 DRIFTER '02 o τρελός
CKC#305

Uživatelský avatar
666S999
Ghostrider
Ghostrider
Příspěvky: 6798
Registrován: ned úno 12, 2006 18:51:09
Bydliště: prostřední Morava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od 666S999 » úte led 20, 2009 18:03:55

milda píše:Ani nevím,jak bych se k tomuto tématu vyjádřil,ale nedá mi to ,abych se rovněž nevyjádřil.

Mám pocit ,že bylo právě Chosém vyřčeno cosi zásadního...
Mildo, krásná glosa do threadu :lol: , k věci jak od Matella! (Já vím, Bohumile, já vím... I Á) OT jak byk žihany
____ZRX 1200R____
_________________
_____CKC#21______

Uživatelský avatar
DoktorZRX
Ghostrider
Ghostrider
Příspěvky: 6969
Registrován: čtv úno 23, 2006 15:08:06
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Příspěvek od DoktorZRX » úte led 20, 2009 18:44:21

:)
Buell xb12r
CKC#160

Uživatelský avatar
Z.
Ghostrider
Ghostrider
Příspěvky: 3443
Registrován: ned dub 09, 2006 17:07:36
Bydliště: Nový Jičín

Příspěvek od Z. » úte led 20, 2009 20:11:13

:D
15 let Kawasaki Z750 '07
> silver shadow <
>> CKC #304 <<

Jiran
Příspěvky: 12
Registrován: pon zář 08, 2008 13:13:01
Bydliště: Velký Dřevíč

Příspěvek od Jiran » úte led 20, 2009 20:53:32

Myslel jsem to první jednoduché schema. To s těmi tranzistory je podle mě taky podezřelý. Asi to bude fungovat,ale 9,1V zenerky jsou asi moc. Dal bych je na nižší napětí. Ještě se mi nelíbí, že zbytek napětí nad 9.1V je svedeno na mínus. To bude nadměrně zatěžovat cívku i motor a při jeho objemu to bude asi znát. Dál by tranzistory měli být ošetřeny proti naindukovaným špičkám. Co vím tak se regulace řeší tak, že tranzistor je zapojen jako spínač se zpětnou vazbou tzn. tranzistor pustí napětí do baterky a ve chvíli kdy napětí na baterce vzroste na požadovanou hodnotu se zavře. Na baterce začne klesat napětí a až sestoupí na dané minimum tranzistor opět otevře. To se děje neustále s frekvencí okolo 200Hz. Jak by se to chovalo bez baterie nevím.

Uživatelský avatar
666S999
Ghostrider
Ghostrider
Příspěvky: 6798
Registrován: ned úno 12, 2006 18:51:09
Bydliště: prostřední Morava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od 666S999 » úte led 20, 2009 21:27:16

Jiran píše:Myslel jsem to první jednoduché schema. To s těmi tranzistory je podle mě taky podezřelý. Asi to bude fungovat,ale 9,1V zenerky jsou asi moc. Dal bych je na nižší napětí. Ještě se mi nelíbí, že zbytek napětí nad 9.1V je svedeno na mínus. To bude nadměrně zatěžovat cívku i motor a při jeho objemu to bude asi znát. Dál by tranzistory měli být ošetřeny proti naindukovaným špičkám. Co vím tak se regulace řeší tak, že tranzistor je zapojen jako spínač se zpětnou vazbou tzn. tranzistor pustí napětí do baterky a ve chvíli kdy napětí na baterce vzroste na požadovanou hodnotu se zavře. Na baterce začne klesat napětí a až sestoupí na dané minimum tranzistor opět otevře. To se děje neustále s frekvencí okolo 200Hz. Jak by se to chovalo bez baterie nevím.
Ano, schéma je neúplné, ale funkční! (ideově)
Řeší totiž elegantně a jednoduše "měkkost" zdroje...Ten altík je chabý, ale nepřetížíš ho... díky konstrukci každá větev tahá jen půlperiodu a vše na motorce zůstane bez podstatných zásahů...Jakákoli jiná regulace by znamenala převinutí altu, přepojení, dobíjení, zabastlování baterky ... Díky tomu, že je to elektronický "bočník", žárovka nebude svítit, jen když pojede Zbyňa na "plnej", ale i když to bude blafat na volnoběh. Zenerka je samozřejmě MOCNÁ, 9V1 - to by si práce moc neužila :lol:
____ZRX 1200R____
_________________
_____CKC#21______

Jiran
Příspěvky: 12
Registrován: pon zář 08, 2008 13:13:01
Bydliště: Velký Dřevíč

Příspěvek od Jiran » stř led 21, 2009 17:12:38

A co takhle zkusit tam ještě dát 12V žárovky. Čistě teoreticky při stejném výkonu budou odebírat nižší proud, tzn. že napětí by mohlo trochu stoupnout. Hlavně by se to projevilo při vysokých otáčkách. Svit by mohl být stejný, protože výkon se nemění a 12V žárovky by už snad vydrželi. ( je to jen pokus a teorie možná blbá, tak mě za to nekamenujte, když to nepůjde) Levný omezení napětí by mohlo jít s těmi diodami, co jsem psal už dřív.

Uživatelský avatar
marek
Ghostrider
Ghostrider
Příspěvky: 2047
Registrován: úte čer 27, 2006 14:38:27
Bydliště: Brno

Příspěvek od marek » stř led 21, 2009 20:35:22

Jiran píše:A co takhle zkusit tam ještě dát 12V žárovky. Čistě teoreticky při stejném výkonu budou odebírat nižší proud, tzn. že napětí by mohlo trochu stoupnout. Hlavně by se to projevilo při vysokých otáčkách. Svit by mohl být stejný, protože výkon se nemění a 12V žárovky by už snad vydrželi. ( je to jen pokus a teorie možná blbá, tak mě za to nekamenujte, když to nepůjde) Levný omezení napětí by mohlo jít s těmi diodami, co jsem psal už dřív.
Tak to bude prd svítit. Dávám 24V žárovky místo 12V do pozičních světel na vozíku aby mě to neoslňovalo v zrcátkách, jenom to žmourá.

A vůbec, když se tu tak odborně bavíme, my elektrikáři, v úzkém kruhu opravdových odborníků, nevíte náhodou někdo proč teče elektřina do kopce :?: :D Tak jsem vyčerpal večkeré své odborné znalosti o elektrice a s tímto tématem definitivně končím :wink:
ZRX1200(05) evo S->N->R
ZX6R(07) for circuit only
ZX6R(03) fufík bullet
KZ750(76) cafe
CKC#367

Uživatelský avatar
Z.
Ghostrider
Ghostrider
Příspěvky: 3443
Registrován: ned dub 09, 2006 17:07:36
Bydliště: Nový Jičín

Příspěvek od Z. » stř led 21, 2009 20:42:53

Já o elektrice vím to, že není vidět a kope. Potvora. :wink:
15 let Kawasaki Z750 '07
> silver shadow <
>> CKC #304 <<

Uživatelský avatar
Zdrahy
Site Admin
Site Admin
Příspěvky: 7011
Registrován: čtv bře 30, 2006 10:13:27
Bydliště: Město

Příspěvek od Zdrahy » stř led 21, 2009 21:25:51

Elektrický proud zabíjí rychle, nikoli však bezbolestně... :wink:
ZRX 1200 S-R
Lepší bejt mrtvej lev než živá krysa! :wink:
CKC # 209

Jiran
Příspěvky: 12
Registrován: pon zář 08, 2008 13:13:01
Bydliště: Velký Dřevíč

Příspěvek od Jiran » čtv led 22, 2009 06:58:06

Ale na vozíku je stálých 12V maximálně 14V. Tady rebulátor není a baterka taky ne. Altík nebo magneto podle typu dávají víc než 12V a záleží na zátěži na kolik napětí klesne. Takhle rychle bych to zas neodsuzoval. Ať to dotyčný zkusí a uvidíme pak. Žárovky na 12V má určitě doma, takže ho ten pokus nic stát nebude.

Uživatelský avatar
Anti
Easy slider
Easy slider
Příspěvky: 503
Registrován: úte kvě 23, 2006 15:14:07
Bydliště: Znojemsko

Příspěvek od Anti » čtv led 22, 2009 17:59:35

Řek bych,že ta cívka co dá na voltech,ztratí na ampérech.Dřív jsem se takhle pokoušel řešit elektriku na kejvačce.Ale ta 12V hlavní žárovka jen žhavila.A ty cívky jsou na tom ještě hůř.
Jeden stačí....na všechno....

Jiran
Příspěvky: 12
Registrován: pon zář 08, 2008 13:13:01
Bydliště: Velký Dřevíč

Příspěvek od Jiran » pát led 23, 2009 19:13:18

Ten dotyčný psal, že naměřil kolem 8V, počítám se žárovkama. Je to čistě o pokusu. Je jasný,že zde platí P=U*I, kde P je výkon, U napětí a I proud. Z toho plyne že, když použijeme žárovku na 12V místo 6V, zmenší se proud tekoucí žárovkou na polovinu a napětí na žárovce stoupne o dvojnásobek. Teoreticky!!!!!! Ted záleží kolik dá altík nebo magneto naprázdno. Každopádně si stále myslím, že to takhle půjde.

Uživatelský avatar
666S999
Ghostrider
Ghostrider
Příspěvky: 6798
Registrován: ned úno 12, 2006 18:51:09
Bydliště: prostřední Morava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od 666S999 » pát led 23, 2009 20:21:39

Jiran píše:Ten dotyčný psal, že naměřil kolem 8V, počítám se žárovkama. Je to čistě o pokusu. Je jasný,že zde platí P=U*I, kde P je výkon, U napětí a I proud. Z toho plyne že, když použijeme žárovku na 12V místo 6V, zmenší se proud tekoucí žárovkou na polovinu a napětí na žárovce stoupne o dvojnásobek. Teoreticky!!!!!! Ted záleží kolik dá altík nebo magneto naprázdno. Každopádně si stále myslím, že to takhle půjde.
Hmmm, tahle scifi neprojde, ani teoreticky, ani prakticky...
http://elektro.fs.cvut.cz/LS/2141114.html
____ZRX 1200R____
_________________
_____CKC#21______

Odpovědět