regulátor napětí /usměrňovač / stabilizátor 6V
- MICHALIS TSIOLAS
- Ghostrider
- Příspěvky: 2138
- Registrován: pon zář 25, 2006 07:34:48
- Bydliště: Atheny
- 666S999
- Ghostrider
- Příspěvky: 6798
- Registrován: ned úno 12, 2006 18:51:09
- Bydliště: prostřední Morava
- Kontaktovat uživatele:
Mildo, krásná glosa do threadumilda píše:Ani nevím,jak bych se k tomuto tématu vyjádřil,ale nedá mi to ,abych se rovněž nevyjádřil.
Mám pocit ,že bylo právě Chosém vyřčeno cosi zásadního...

____ZRX 1200R____
_________________
_____CKC#21______
_________________
_____CKC#21______
Myslel jsem to první jednoduché schema. To s těmi tranzistory je podle mě taky podezřelý. Asi to bude fungovat,ale 9,1V zenerky jsou asi moc. Dal bych je na nižší napětí. Ještě se mi nelíbí, že zbytek napětí nad 9.1V je svedeno na mínus. To bude nadměrně zatěžovat cívku i motor a při jeho objemu to bude asi znát. Dál by tranzistory měli být ošetřeny proti naindukovaným špičkám. Co vím tak se regulace řeší tak, že tranzistor je zapojen jako spínač se zpětnou vazbou tzn. tranzistor pustí napětí do baterky a ve chvíli kdy napětí na baterce vzroste na požadovanou hodnotu se zavře. Na baterce začne klesat napětí a až sestoupí na dané minimum tranzistor opět otevře. To se děje neustále s frekvencí okolo 200Hz. Jak by se to chovalo bez baterie nevím.
- 666S999
- Ghostrider
- Příspěvky: 6798
- Registrován: ned úno 12, 2006 18:51:09
- Bydliště: prostřední Morava
- Kontaktovat uživatele:
Ano, schéma je neúplné, ale funkční! (ideově)Jiran píše:Myslel jsem to první jednoduché schema. To s těmi tranzistory je podle mě taky podezřelý. Asi to bude fungovat,ale 9,1V zenerky jsou asi moc. Dal bych je na nižší napětí. Ještě se mi nelíbí, že zbytek napětí nad 9.1V je svedeno na mínus. To bude nadměrně zatěžovat cívku i motor a při jeho objemu to bude asi znát. Dál by tranzistory měli být ošetřeny proti naindukovaným špičkám. Co vím tak se regulace řeší tak, že tranzistor je zapojen jako spínač se zpětnou vazbou tzn. tranzistor pustí napětí do baterky a ve chvíli kdy napětí na baterce vzroste na požadovanou hodnotu se zavře. Na baterce začne klesat napětí a až sestoupí na dané minimum tranzistor opět otevře. To se děje neustále s frekvencí okolo 200Hz. Jak by se to chovalo bez baterie nevím.
Řeší totiž elegantně a jednoduše "měkkost" zdroje...Ten altík je chabý, ale nepřetížíš ho... díky konstrukci každá větev tahá jen půlperiodu a vše na motorce zůstane bez podstatných zásahů...Jakákoli jiná regulace by znamenala převinutí altu, přepojení, dobíjení, zabastlování baterky ... Díky tomu, že je to elektronický "bočník", žárovka nebude svítit, jen když pojede Zbyňa na "plnej", ale i když to bude blafat na volnoběh. Zenerka je samozřejmě MOCNÁ, 9V1 - to by si práce moc neužila

____ZRX 1200R____
_________________
_____CKC#21______
_________________
_____CKC#21______
A co takhle zkusit tam ještě dát 12V žárovky. Čistě teoreticky při stejném výkonu budou odebírat nižší proud, tzn. že napětí by mohlo trochu stoupnout. Hlavně by se to projevilo při vysokých otáčkách. Svit by mohl být stejný, protože výkon se nemění a 12V žárovky by už snad vydrželi. ( je to jen pokus a teorie možná blbá, tak mě za to nekamenujte, když to nepůjde) Levný omezení napětí by mohlo jít s těmi diodami, co jsem psal už dřív.
Tak to bude prd svítit. Dávám 24V žárovky místo 12V do pozičních světel na vozíku aby mě to neoslňovalo v zrcátkách, jenom to žmourá.Jiran píše:A co takhle zkusit tam ještě dát 12V žárovky. Čistě teoreticky při stejném výkonu budou odebírat nižší proud, tzn. že napětí by mohlo trochu stoupnout. Hlavně by se to projevilo při vysokých otáčkách. Svit by mohl být stejný, protože výkon se nemění a 12V žárovky by už snad vydrželi. ( je to jen pokus a teorie možná blbá, tak mě za to nekamenujte, když to nepůjde) Levný omezení napětí by mohlo jít s těmi diodami, co jsem psal už dřív.
A vůbec, když se tu tak odborně bavíme, my elektrikáři, v úzkém kruhu opravdových odborníků, nevíte náhodou někdo proč teče elektřina do kopce



ZRX1200(05) evo S->N->R
ZX6R(07) for circuit only
ZX6R(03) fufík bullet
KZ750(76) cafe
CKC#367
ZX6R(07) for circuit only
ZX6R(03) fufík bullet
KZ750(76) cafe
CKC#367
Ale na vozíku je stálých 12V maximálně 14V. Tady rebulátor není a baterka taky ne. Altík nebo magneto podle typu dávají víc než 12V a záleží na zátěži na kolik napětí klesne. Takhle rychle bych to zas neodsuzoval. Ať to dotyčný zkusí a uvidíme pak. Žárovky na 12V má určitě doma, takže ho ten pokus nic stát nebude.
Ten dotyčný psal, že naměřil kolem 8V, počítám se žárovkama. Je to čistě o pokusu. Je jasný,že zde platí P=U*I, kde P je výkon, U napětí a I proud. Z toho plyne že, když použijeme žárovku na 12V místo 6V, zmenší se proud tekoucí žárovkou na polovinu a napětí na žárovce stoupne o dvojnásobek. Teoreticky!!!!!! Ted záleží kolik dá altík nebo magneto naprázdno. Každopádně si stále myslím, že to takhle půjde.
- 666S999
- Ghostrider
- Příspěvky: 6798
- Registrován: ned úno 12, 2006 18:51:09
- Bydliště: prostřední Morava
- Kontaktovat uživatele:
Hmmm, tahle scifi neprojde, ani teoreticky, ani prakticky...Jiran píše:Ten dotyčný psal, že naměřil kolem 8V, počítám se žárovkama. Je to čistě o pokusu. Je jasný,že zde platí P=U*I, kde P je výkon, U napětí a I proud. Z toho plyne že, když použijeme žárovku na 12V místo 6V, zmenší se proud tekoucí žárovkou na polovinu a napětí na žárovce stoupne o dvojnásobek. Teoreticky!!!!!! Ted záleží kolik dá altík nebo magneto naprázdno. Každopádně si stále myslím, že to takhle půjde.
http://elektro.fs.cvut.cz/LS/2141114.html
____ZRX 1200R____
_________________
_____CKC#21______
_________________
_____CKC#21______