Postavil bych se k problému laickým pohledem:
zelenomodrá-starší varianta pro systému s převahou ocelových komponent na motoru
G12 a varianty + a tak dále-novější varianta, určená pro hliníkové bloky.......
Existují min ještě 2 barvy a vůně dle požadavku výrobce motoru, ten ve většině případů určuje.....
Nejhorší varianta je čistá voda.
Nejdůležitější je -vypustit, propláchnout vodou(zahřát motor), vypustit, nová náplň
Hodně důležitým (možná nejdůležitějším) prvkem je doba, po jakou je kapalina v chladícím systému (2-3 roky) a pokud možno nemíchat (i když jsou mísitelné). Pro jednoduchý test inhibitorů existují lakmusové papírky a porovnávací metoda s etalonem.
Nebudu popisovat staré neglykolové varianty,novější G13, inhibitory, co se stane když, ......a důvody.
Viděl jsem po demontáži motory s vylisovanými vložkami ve stádiu ,až byla vložka děravá, celohliníky, těsnění hlavy a zejména čerpadla + jejich těsnění.
Hodně se diskutuje o ředění-o destilované vodě a klasické z vodovodu. Někdo tvrdí, že destilka je "hladová voda" a sama spotřebovává některé inhibitory rychleji, jestli chlor nepoškozuje,jestli není lepší dešťová.....
Za mne použij jednu nebo druhou v řádném poměru a po 2-3 letech výměna.
Možná někdo najde nějaký Etiopský dtest, kde to řeší. To jen na odlehčení

.