Stránka 1 z 1

ZL 600: Ubytek chladici kapaliny a (asi) prehrivani

Napsal: stř kvě 09, 2012 13:48:28
od horizon
Ahoj Vsem,

Potreboval bych radu, nac se pri badani zamerit:
Mam Kawu ZL 600 r. 95. (Neni uplne obvykla, ale pokud vim, tak motor je stejnej, jako ma Ninja 600... vodou chlazenej, radovej 4valec, zrejme se vsemi jeho duhy a neduhy.)

Deje se to, ze po zahrati motoru (Kdyz se neloudam.) zacne vyprskavat vodu z prepadove hadicky.
Po zastaveni se stava to, ze bezne z prepadove hadicky vytece od nekolika kapek az (odhadem) velkej panak vody. (Je pravdepodobne, ze vyprskavani a vytekani se to deje i za jizdy, ale to nevim.)
Po vypnuti je z motoru obcas slyset bublani. (Zvuk je podobny rychlovarne konvici nebo trochu jako kdyz "brckem pomalu nasavate zbytek limonady" :) .)
Nemam ani teplomer ani kontrolku prehrati, takze presne nevim, jake (ocekavane nebo neocekavane) teploty se v okruhu bezne objevuji. Nicmene pocitove byva motor vzdycky dost rozpaleny. (Coz je asi legitimni pocit :) )
Chladic byva take celkem teply a ventilator se obvykle zapina... coz mi pripomina, ze vcera to neudelal

Odhadovana spotreba vody je cca 0.5l vody / 100km. (Coz mi prijde pekelne hodne.)
Vodu dolevam do expanzni nadobky. (Ta je velice nizko (=U prave stupacky.), takze nechapu, zda je to dolevani vubec spravne. Nejak nerozumim tomu, jak se pak voda muze udrzet v okruhu, protoze spodni hrana chladice zacina na urovni, kde je hrdlo expanzky... To spis jen tak ze zvedavosti, kdyby tohle nekdo dokazal vysvetlit :) )

Dik
Lukas

Re: ZL 600: Ubytek chladici kapaliny a (asi) prehrivani

Napsal: stř kvě 09, 2012 19:22:03
od DoktorZRX
Když je motor studenej a voda se ohřeje na +- 105 tak stojí před chladičem a aby se ochladila musí jí pustit přes chladič termostat. Buď je to tím termostatem, nebo neproudí voda kvůli čerpadlu a nebo je ucpanej chladič. Tipnul bych to na ten termostat že otevírá pozdě, trochu povaří vodu a ta vyprskne ven.

Re: ZL 600: Ubytek chladici kapaliny a (asi) prehrivani

Napsal: úte zář 11, 2012 16:22:07
od cortes
Asi už sem nechodí,ale..
Ona se tam neleje voda,ale chladící kapalina.
V první řadě sundej nádrž,stačí ji posunout na bok a podívej se do chladiče jestli je v podstatě pl. až po okraj chladící kapaliny.
(Z toho co píšeš mám dojem že ani netušíš,že se to pod tou nádrží dolévá)
Do té expanzní nádobky dej taky chl. kap. ,ale jen jak je na ní označeno.
No a motorka si bere sama pokud něco odplivne právě z té exp. nádobky.
Samozřejmě do dělej za studena.
Já mám chladící kap. , která se už neředí takže žádná voda.
By mě zajímalo jestli jsi to nakonec neuvařil,když jsi tam dával jen vodu jak jsem pochopil.
J.

Re: ZL 600: Ubytek chladici kapaliny a (asi) prehrivani

Napsal: úte zář 11, 2012 18:04:56
od SumavaCZ
No jasně, Doktore kurva žádná voda. Jak můžeš něco takového napsat. :roll: :roll: :roll:
:drinkers: :drinkers: :drinkers:

Re: ZL 600: Ubytek chladici kapaliny a (asi) prehrivani

Napsal: úte zář 11, 2012 18:42:32
od Jirka_Z
Pokud tam mel dost vody tak to urcite neuvaril, mrknul bych na ten termostat (byva to nejcastejsi) a pak jestli voda koluje (cerpadlo, ale to asi ano) Jinak zkus napsat Pavlovi ZRX nebo Zubrovi a nebo "cekej" az si to prectou, urcite neco napisou...

Re: ZL 600: Ubytek chladici kapaliny a (asi) prehrivani

Napsal: úte zář 11, 2012 18:47:05
od DoktorZRX
Každá chladící kapalina se ředí vodou-destilovanou. Ona totiž nejlíp odvádí teplo samotná voda, ale to by zase samotná voda nepromazávala vodní čerpadlo a samotná voda by zamrzala..

Re: ZL 600: Ubytek chladici kapaliny a (asi) prehrivani

Napsal: úte zář 11, 2012 20:21:35
od Pavel ZRX
Všichni máte pravdu. Čistá destilka v systému normálně funguje, jen nemaže pumpu. Používá se v road racingu, kde je jakákoli jiná tekutina zakázaná, z důvodu zasrání trati při nehodě. Nemrzky jsou normálně mísitelné destilkou, někteří výrobci nemrznoucích směsí spec. pro motocykly, ředění nedoporučují a koncentrát se má používat nezředěný. Vždy přečíst doporučení výrobce kapaliny a hned je jasno, jestli ředit- neředit.
Z motorky vytáhnout termostat, odvzdušnit a vyzkoušet. Bude-li vařit a házet vodu, bude zřejmě těsnění pod hlavou špatné, popř prohlá nebo prasklá hlava. Mrknout na svíce, pokud moto bere vodu, budou na svíčkách usazeniny. Prvně ale vyzkoušet průchodnost chladícího systému, jestli není zanesený chladič nebo někde neteče voda ve spojích, aby jsi nedemontoval hlavu zbytečně..

Re: ZL 600: Ubytek chladici kapaliny a (asi) prehrivani

Napsal: úte zář 11, 2012 21:49:07
od cortes
Ok,něco jiného je pokud bych používal chladící kapalinu,která se ředí.
Ale nepoužívám,vodu nedávám. :lol: jezdím nevařím,nemachruju.Jen jsem napsal jak je to u mě.
Eliminator si veme 2l chladící kapaliny.
SumavaCZ-Nic ve zlém,jsem techn. antitalent :lol: a proto jsem se zeptal a k tomu se podíval do manuálu.
Pokud bych použil chladící kapalinu která se ředí,tak bych tam destilovanou vodu dal.
Plus nemrznoucí kap. jak píšou v manuálu.
Ale používám celoroční chladící kapalinu s nemrznoucími účinky do -30 st.C pro dlouhodobé použití.
Kapalina je bez ředění okamžitě připravena k použití.
Tak asi tak.
Kdysi jsem měl tuším nějakého pucha nebo co to bylo :lol: a ano tam jsem dával vodu.
Ať se daří.
J.

Ps..Vlastně ano,použil bych vodu,ještě v případě když by mě kapalina někde vy-tekla.Tak na dojetí bych do expanzní nádobky.
PPS. Pokud si myslíte,že je to špatně,tak si opravdu nechám rád poradit.Motorku mám jen jednu a chci aby sloužila ještě nějaký ten roček. :rock:

Re: ZL 600: Ubytek chladici kapaliny a (asi) prehrivani

Napsal: stř zář 12, 2012 16:11:21
od Zubr
Odhadovana spotreba vody je cca 0.5l vody / 100km. (Coz mi prijde pekelne hodne.)
Vodu dolevam do expanzni nadobky. (Ta je velice nizko (=U prave stupacky.), takze nechapu, zda je to dolevani vubec spravne. Nejak nerozumim tomu, jak se pak voda muze udrzet v okruhu, protoze spodni hrana chladice zacina na urovni, kde je hrdlo expanzky... To spis jen tak ze zvedavosti, kdyby tohle nekdo dokazal vysvetlit :) )

Dik
Lukas
Já myslím, že než začneš něco řešit, tak bys měl nejdřív naplnit chladič (protože je napůl prázdnej) a vyzkoušet projetím. Dolíváním expanzky, chladič samozřejmě nikdy nenaplníš. Až to budeš dolívat, tak zkoušej moto naklápět (vícekrát, páč to teče i do motoru) , ať z něj vyběhne co nejvíce vzduchu.

A jestli chceš vědět jak funguje expanzka, tak to je jednoduché. Ta mrška může být umístěná kdekoliv, třeba i pod motorem. Na chladiči je víčko, které funguje jako tlakový ventil a udržuje tlak v systému cca 1,5 baru(asi jako v papiňáku). Vyšší tlak=vyšší bod varu cca 140st.C. Samo, že když chl. kap. zahřeješ rozpíná se a její část se vytlačí přes víčko do expanzky (a to i s případným vzduchem). Po vychladnutí se opět přes víčko podtlakem v systému z exp. nasaje jen samotná kap. (bez vzduchu) zpět. A tím dochází k neustálému odvzdušňování systému. :wink:

Tak milé děti, pohádka skončila, tak vyčůrat, pomodlit a spát. :finga: :D :D :D

Re: ZL 600: Ubytek chladici kapaliny a (asi) prehrivani

Napsal: stř zář 12, 2012 16:15:59
od Zubr
Teď koukám, že ten příspěvek je už nějakej ten pátek starej, takže zadavatel, už to jistě vyřešil, nebo prodal :lol: , takže jsem se namáhal zbytečně :axe:

Re: ZL 600: Ubytek chladici kapaliny a (asi) prehrivani

Napsal: čtv zář 20, 2012 20:39:18
od hanzisubrt
zdar, mám problém s ninjou

koupil jsem zx6r 97 jako okruhovku na pobavení, zjistil jsem že na ní bude spousta práce se kterou si nevím rady. Měl jsem Aprilii rs 125, byl to 2t a todle je zase o něčem jinčím, proto potřebuju poradit. Po zahřátí motoru se z expansky valí voda. Doplnil jsem tedy kapalinu do chladiče a do expanzní nádržky ale problém se opakuje. Hadice od chladiče k motoru je nafouklá jak balón.. Šel jsem tedy po hadicích jestli je celý systém průchodný a zjistil jsem že v motorce chybí termostat (alespoň není tam kde má být podle manuálu). Vodní pumpa funguje.

Proto můj dotaz zní jestli je vůbec možný chod motoru bez termostatu, připomínám že je to závodní motorka. Díky za každou radu

Re: ZL 600: Ubytek chladici kapaliny a (asi) prehrivani

Napsal: pát zář 21, 2012 07:32:27
od Pavel ZRX
Provoz bez termostatu je možný, zřejmě byl vyhozený z důvodu přehřívání. Nafouklé vodní hadice jsou následkem vnikání kompresních tlaků do chladící kapaliny, může být prasklé těsnění, prohlá, prasklá nebo špatně dotažená hlava. Jak píše Zubr výše - zkontrolovat zda je chladící systém bez vzduchu a těsný, zkontroluj funkci víčka chladiče- nádobky. Kolik má motorka - okruhovka najeto?

Re: ZL 600: Ubytek chladici kapaliny a (asi) prehrivani

Napsal: pát zář 21, 2012 16:39:44
od hanzisubrt
těžko říct, tachometr nemá.. :D Podle roku výroby soudím že tam bude dost..

Re: ZL 600: Ubytek chladici kapaliny a (asi) prehrivani

Napsal: ned říj 07, 2012 19:22:43
od hanzisubrt
Pavel ZRX píše:Provoz bez termostatu je možný, zřejmě byl vyhozený z důvodu přehřívání. Nafouklé vodní hadice jsou následkem vnikání kompresních tlaků do chladící kapaliny, může být prasklé těsnění, prohlá, prasklá nebo špatně dotažená hlava. Jak píše Zubr výše - zkontrolovat zda je chladící systém bez vzduchu a těsný, zkontroluj funkci víčka chladiče- nádobky. Kolik má motorka - okruhovka najeto?
Ještě mě napadlo jestli by to přehřívání nemohlo být tím, že na chladiči není vůbec žádný větrák, myslím že ten chladič není originál. Voda vyvře když motorka stojí a běží na volnoběh, takže pokud se nemýlím tak se vodní pumpa otáčí pomali a motor se nestíhá chladit.. Sahal jsem na hadici za jízdy a ta změkla, takže snad s těsněním problém nebude..