Stránka 1 z 1
Zdvihový objem
Napsal: ned srp 29, 2010 20:56:49
od Uncle
Ahoj, teď jsem našel jeden pěknej vzoreček na max. provozní otáčky kdy ještě v motoru v poho drží olejovej film.
vzorec je: otáčky kdy je max. výkon * zdvih v metrech / 30 =...
Když vám to vyjde pod 19, tak je to ok, když nad, tak si to otočte a zjistíte max. otáčky do kterejch je to ok.
u mý ZX 10R je zdvih 0,055 m a když použiju 12000 ot/min, pak: 0,055*12000/30=22 m/min což je nad 19m/min dost.
Abych tedy mohl bejt klidnej, že olej "zvládá" držet tolik potřebnej olejovej film, pak otočením vzorce dostanu 19*30/0,055=10363 ot/min
U choperů to bude samozřejmě míň, protože mají větší zdvih, takže to pro ně může bejt zajímavější, kolik ot/min by neměly dlohodobě přetáčet
Koho by to zajímalo víc, pak je to z knížky "Technická rukojeť motocyklisty".
No a můj dotaz:
Nevíte někdo, kolik má zdvih GPZ 500S? Nemůžu to najít na webu a v TP jsem to nenašel. Ještě loni se nabízela v USA jako Ninja 500, ale teď ji nemůžu najít.
Předem díky za odpověď.
Napsal: ned srp 29, 2010 21:50:05
od Dak
No myslím, že to tak úplná pravda nebude. Dyť u motoru, vysokootáčkového motoru, sou lepší olejové čerpadla, které dávají vyšší tlak oleje. A navíc se používají jinné oleje než v autech! Viděl sem případy mašin které meli najeté přes 100 000 km, normálně jeli a při přeměřování motoru (tlaky, vůle atd.) tam nebyl nejaký velký problém. A to ju majitel nijak zvášť nešetřil! Pokud stým člověk zacházá tak jak se má, nedává to studené do omezovača, mění pravidelně olej a filtry a podobně, tak to vydrží. Myslím si že toto inženýři z Japonska majů podchycené.
Napsal: ned srp 29, 2010 23:00:25
od farmář
je to asi půl napůl. Podle mne. S každým olejem jinak,každá trochu jinak. Kdy je ta kniha vydaná?
Napsal: pon srp 30, 2010 06:36:01
od Uncle
Juj, je to nová knížka, nabízí ji ČMN. Dřív byl ten koeficient 16 M/min, nyní je 19m/min. Je to tam ve vztahu k pístním kroužkům, ne k oleji.
Napsal: pon srp 30, 2010 13:55:49
od farmář
připomíná mi to problém s dvoutaktními oleji, kdy na M2T jsi zadřel Jawu, jelikož při vyšších točkách ráda nemazala nebo už ne po celém obvodu pístu. Zato oleje pro křovinořezy, nejradši mám Stihl, musí mazat myslím i při 13tis. točkách.
Napsal: pon srp 30, 2010 16:31:54
od Dargas
kámo, až na nějaký nesrovnalosti v jednotkách (tvoje) jsi vypočetl střední pístovou rychlost.
má to být m/s jelikož díky dělení 30 převedeš minuty na sekundy, protože zdvih se počítá 2x.
(2 x zdvih x točky / 60 což je zdvih x točky / 30).
A vem si, že třeba šestkový supersporty maj i přes 21 m/s.
Je to v pohodě, inženýři nejsou blbí. Dostatečná tloušťka olejovýho filmu se, když už, tak posuzuje podle smykového spádu což je jednoduše řečeno vzájemná rychlost pochybujících se ploch lomeno vzdálenost ploch.
Krom toho, je zajímavý, že tyhle "kontroly, zda to inženýři udělali spraávně" nebo "vylepšení" jsou vždy nesmírně jednoduché, aby je spočítal, popř snadno namontoval člověk s ukončeno ZŠ (viz rúzné magnetizéry paliva a podobný nesmysly), takže už z principu doporučuji těmhle podezřele jednoduchým věcem nevěřit.
PS neber to osobně, není to nic proti tobě
Napsal: pon srp 30, 2010 17:51:33
od netdedek
Jestli jsi ještě nenašel :
Vrtání x zdvih u GPZ 500S : 74.0 x 58.0 mm
Napsal: pon srp 30, 2010 18:11:23
od Uncle
to metdedek: Díky moc, zatim jsem ho neměl, ale teď jsem si to i spočítal, takže díky moc.
to Darglas: díky za info, jednoduchý vzorce mi stačej

jinak bych to bejval popsal líp, ale knížku jsem pučil, tak se omlouvám. Jinak myslim, že ten vzorec je pro orientaci dobrej, kontrolka řazení es totiž rosvítí právě při dosažení ca 10,5 tis. ot/min (náhoda?) ale jinak nepochybuju, že to maji spočítaný.
A z rochu jinýho soudku, Darglas a Farmář, nak to vidíte s mlýnkama? Pokud jedete, dejte vědět, budeme mít stejnou trasu, víc lidí, větší sranda (info do PM).
Napsal: pon srp 30, 2010 20:12:13
od farmář
letos vůbec netuším co bude, tak se k Mlejnkům ještě vůbec nevyjadřuju ://///
Napsal: pon srp 30, 2010 20:17:13
od Dargas
ty vogo chtěl jsem, ale asi to fakt nepude..... napravím určitě příští rok!!!!
Napsal: pon srp 30, 2010 20:32:03
od Pavel ZRX
jo, je to výpočet střední píst. rychlosti, měla by být do 20 m/s, je to spíš záležitost pro konstrukci motoru.
Napsal: pát zář 03, 2010 21:11:25
od Anti
Osobně bych řekl,že ty proměnné budou velmi variabilní.Hodně bude záležet na kvalitě oleje a jeho dopravě na mazané plochy,v případě pístu na toleranci rozměrů,tvaru,materiálu pístu válce a kroužků a přítlaku oněch kroužků.
Připomíná mi to BMI index.
Napsal: sob zář 04, 2010 12:21:22
od Dargas
přesně tak, kde jsou provozní vůle, kde je tlak oleje.....