Stránka 1 z 2
GPZ500S - Po par minutach jizdy nad 8000 ot. se dusi a chcip
Napsal: pát čer 18, 2010 14:57:43
od matyxcz
Zdravím,
koupil jsem na naučení starší GPZku (r.v. 1999), mašina má 50k, motor cirka polovinu. Doposud bez problémů, nedávno autorizovaný servis - prohlídka, olej, svíčky, filtry a pak nějaké provozní věci. Vloni ventily atd.
Narozdíl od předchozího majitele jí občas dávám trochu za uši, a narazil jsem na nepříjemný problém.
1. případ: dálnice, max. akcelerace na 190kmh/6, drženo asi kilometr a najednou se začal ztrácet výkon, přidal jsem plyn ale po chviličce se to opakovalo, zaklapl jsem, zpomalil na cca. 100kmh stále za 6, ale plyn měl na začátku asi 1/3 mrtvou zónu kde se to dusilo. Postupně se to vrátilo do normálu, po nějaké době jsem zrychlil zpátky na 140 a to už drželo bez problémů.
2. případ: okresky, s partou kamarádů na ostrých 6kách, snažil jsem se držet krok takže jsem se pohyboval stále mezi 8000 a 10000 otáčkami, rychlost cca. 100-150. Po cirka 5km se objevilo to samé, snažil jsem se ulevit motoru tím, že jsem začal jet v trochu nižších otáčkách (cca. 6000-8000), trochu se to zmírnilo, ale stále jsem to v plynu cítil, vyloženě jak kdyby se na začátku dusila. Zvukem mi to trochu připomnělo starou Jawa 350ku předtím než uvařila

Následoval kopec kde jsem za to musel trochu vzít a po třech zatáčkách to úplně ztratilo tah, zamáčklá spojka a chcíp. Čekal jsem až vychladne, cca. 3 minuty úplně mrtvá (ani si neškytla), pak už se při startéru začala brumlat, a po cca. 10 minutách naskočila, ale jela jak kdybych táhnul naložený vlek

. Nechal jsem ji pak na benzině ještě půlhoďku vychladnout a potom už zase jela jak víno.
Jinak chladí dobře, při výše uvedených případech byla vždy teplota v normě, při jízdách přes město ve třicítkách vedrech v kolonách nemá problém, když povyleze teplota tak větrák spíná a funguje, potud vše ok. Při jízdě stylem "na předjetí podřadím a vytočím, jinak jedu lážo plážo 6-7krpm" nemá sebemenší problém. Takže jsem úplně ztracen, nechápu čím by to mohlo být. Napadlo mě jestli se třeba při těch vysokých otáčkách nemůže generovat teplo, které sice voda v bloku uchladí, ale jiné komponenty co nejsou přímo chlazeny tím trpí, třeba svíčky (ač jsou nové), nebo např. cívky které tím naznačují plán na odchod do věčných lovišť ?
Předem moc díky za radu či tipy ...
Napsal: pát čer 18, 2010 15:52:43
od MMKS
a nemůže to být třeba nějaký špatný podtlak v nádrži, že když jí dáš víc za uši=víc žere, tak to nestíhá brát benzín a bere až pak, až se ten tlak zase vyrovná? (ale jsm lama)
Napsal: pát čer 18, 2010 17:38:54
od jaris
jojo nejspis ti tam z nejakeho duvodu pude malo benzinu...
Diky Jaris, MMKS
Napsal: pát čer 18, 2010 18:12:33
od matyxcz
Díky za odpovědi ! Tohle mě popravdě nenapadlo, nějak jsem si to nedokázal představit ..... to jako že se v nádrži vytváří podtlak, který zabraňuje benzínu aby v dostatečném množství stékal samospádem do karburátoru, což v kombinaci s konstantně vysokou spotřebou v daném momentě způsobí tu ztrátu výkonu ? A že to čekání na vychladnutí s průběžnými pokusy o nastartování bylo ve skutečnosti čekání až se naplní karbec a startérem to natáhnu do motoru ?
Hmm, to by byla rozhodně ta lepší zpráva, ale otázkou zůstává, co s tím ? Je tam někde nějaký ventil který se může ucpat nebo tak něco ?
EDIT: vzpoměl jsem si že v obou případech to bylo s prázdnější nádrží, tak cca. 2l do rezervy, to by tomu podtlaku taky mohlo napovídat, ne ?
Napsal: pát čer 18, 2010 21:48:37
od farmář
palivový filtřík, vyčistit plovákový komory pokud máš karbce, ty hadičky co vedou z nádrže pod motku jsou na přisávání vzduchu, jsou čistý?profoukni je. Co filtr sání?(vzduchu). Ale to už to kombinuju.
Napsal: sob čer 19, 2010 07:16:43
od Maverick
Podtlakem bylo zcela jistě myšleno sání benzíno, které je podtlakové - a ne že ti vzniká v nádrži podtlak a neteče samospádem

Vyčisti komplet palivový systém - nádrž, filtry, karbce a následně seřídit. Aprorpó , jak vypadaj svíčky, když je vytáhneš?
Napsal: sob čer 19, 2010 08:51:18
od matyxcz
Yup, taky mi to s tím podtlakem potom došlo, když jsem si o tom něco víc nastudoval, jsem holt laik
Díky za tipy, jinak svíčky i filtry jsou nové, ale jestli se neuchcávají jsem nekoukal, opět díky za tip. Na to vyčištění - myslím že si nejspíš napřed stáhnu a nastuduju manuál, nerad bych něco zmršil.
V každém případě díky moc všem za rady, až bude hotovo tak dám vědět jestli to zabralo.
Napsal: sob čer 19, 2010 21:59:22
od farmář
Maverick píše:Podtlakem bylo zcela jistě myšleno sání benzíno, které je podtlakové - a ne že ti vzniká v nádrži podtlak a neteče samospádem

Vyčisti komplet palivový systém - nádrž, filtry, karbce a následně seřídit. Aprorpó , jak vypadaj svíčky, když je vytáhneš?
možná by ses divil, zažil jsem obojí
nový a funkční svíce k tomu je základ. Jinak můžeš lovit závadu donekonečna

Napsal: ned čer 20, 2010 14:02:28
od Maverick
svícema jsem myslel, jak vypadaj po tom co mu to škube - suchý, mokrý, barva ...
Napsal: ned čer 20, 2010 14:26:12
od farmář
jj rozumím ti Mave, plus to jak jsou na tom celkově, často se tohle vidí když je lidi měnili naposledy "kdysi" nebo po roce dvou vyměnili jednu, ostatní byly dobrý....
V 80% procentech lidi nepovažují svíčky za spotřební materiál,něco jako gumy, benzín, oleje....

teď jsem se nechtěl nikoho dotknout!
Napsal: ned čer 20, 2010 14:41:04
od netdedek
A dělá ti to pravidelně? Tzn. že když se teď pojedeš projet a budeš jí dávat, tak zas přestane jet? Nebo spíš náhodně?
Měl jsem s tím jednou taky problémy, při delším plném vytížení přestala jen, bylo to tím, že nestačil přitékat benzín, na vině byl palivový ventil v nádrži. Resp. jeho podtlakové ovládání. Takže to můžeš zkusit vyřešit tak, že rozděláš ten ventil a vyhodíš těsnění(gumovej kroužek) z podtlakového ventilu. Dát to zase dokupy a zkusit jestli to bude lepší. To tě nebude nic stát. Pokud to bude tím, tak pak můžeš třeba koupit nový kohout.
Jinak to může být tím podtlakem v nádrži a o to se stará víko nádrže, ale s tím jsem problémy neměl.
Jinak GPZ 500S nemá žádný palivový čerpadlo ani nic podobnýho, nádrž je celá nad karbecama tak tam mají jen systém nádrž - kohout - karburátory. Jediný co tam je navíc, tak je podtlakem ze sání motoru ovládaný palivový ventil, takže ikdyž je ventil otevřený, ale motor stojí tak benzín neteče.
Já mám GPZ r.v. 96 , ale předpokládám, že to mají všechny stejný.
Snad ti to nějak pomůže.
Napsal: ned čer 20, 2010 20:16:20
od matyxcz
farmář píše:jj rozumím ti Mave, plus to jak jsou na tom celkově, často se tohle vidí když je lidi měnili naposledy "kdysi" nebo po roce dvou vyměnili jednu, ostatní byly dobrý....
V 80% procentech lidi nepovažují svíčky za spotřební materiál,něco jako gumy, benzín, oleje....

teď jsem se nechtěl nikoho dotknout!
Svíčky jsou fungl nové (cca. 1000km), takže tím to nebude, ale jak už jsem dostal radu, mrknu na barvu, jestli jsou správně vypálené.
Napsal: ned čer 20, 2010 20:19:16
od matyxcz
netdedek píše:A dělá ti to pravidelně? Tzn. že když se teď pojedeš projet a budeš jí dávat, tak zas přestane jet? Nebo spíš náhodně?
Měl jsem s tím jednou taky problémy, při delším plném vytížení přestala jen, bylo to tím, že nestačil přitékat benzín, na vině byl palivový ventil v nádrži. Resp. jeho podtlakové ovládání. Takže to můžeš zkusit vyřešit tak, že rozděláš ten ventil a vyhodíš těsnění(gumovej kroužek) z podtlakového ventilu. Dát to zase dokupy a zkusit jestli to bude lepší. To tě nebude nic stát. Pokud to bude tím, tak pak můžeš třeba koupit nový kohout.
Jinak to může být tím podtlakem v nádrži a o to se stará víko nádrže, ale s tím jsem problémy neměl.
Jinak GPZ 500S nemá žádný palivový čerpadlo ani nic podobnýho, nádrž je celá nad karbecama tak tam mají jen systém nádrž - kohout - karburátory. Jediný co tam je navíc, tak je podtlakem ze sání motoru ovládaný palivový ventil, takže ikdyž je ventil otevřený, ale motor stojí tak benzín neteče.
Já mám GPZ r.v. 96 , ale předpokládám, že to mají všechny stejný.
Snad ti to nějak pomůže.
Díky moc za tu obsáhlou stať. Nemůžu říct že by to dělalo s železnou pravidelností, protože většinou jedu normálně. Takhle na krev jsem ji tahal zatím dvakrát a pokaždé to tak dopadlo, ale je pravda že ventil (kohout) pravidelně zavírám na noc, netušil jsem že díky podtlaku se to nemůže uchcat. Takže by to klidně mohl být i ten ventil. Budu zkoušet dál.
Napsal: pon čer 21, 2010 20:49:46
od Hans gpz
Zdravím měl jsem stejný propblém na gpz ale 600 určo je to skoro stejný,taky sem to nemohl najít kontroloval sem celý benzínový okruh,nádrž a nic.Nakonec jsem šel po elektryce v tom to celé bylo od ovládání na řídítku u plynu jdou kabeli pod palubkou jsou tam spoje dva dráty byly pofiderní tuším že to byl plusák od startovacího tlačítka a druhý od světel,jak se jelo ve vyšíh točkách tak se kabely hřáli a nepoušteli proud jak by měli.Opravil a jezdí jak výno snad ti to pomuže.
Napsal: stř čer 23, 2010 15:44:16
od matyxcz
Hans gpz píše:Zdravím měl jsem stejný propblém na gpz ale 600 určo je to skoro stejný,taky sem to nemohl najít kontroloval sem celý benzínový okruh,nádrž a nic.Nakonec jsem šel po elektryce v tom to celé bylo od ovládání na řídítku u plynu jdou kabeli pod palubkou jsou tam spoje dva dráty byly pofiderní tuším že to byl plusák od startovacího tlačítka a druhý od světel,jak se jelo ve vyšíh točkách tak se kabely hřáli a nepoušteli proud jak by měli.Opravil a jezdí jak výno snad ti to pomuže.
Taky moc díky za tip, mrknu na to. Jinak včera jsem se konečně dostal do garáže, ale bylo málo času, takže zatím resume ve smyslu že svíčky jsou ok, krásně čistě vypálené, do vzducháče jsem neměl čast lézt (ale byl dávaný nový v servisu před 3 týdny, nicméně asi to o víkendu ještě zkontroluju, ta krabice se mi nezdála moc ošahaná, spíš celá poctivě zaprášená, tak bůhví jestli to neošidili), ale hlavně jsem narazil na jednu věc :

předchozí majitel si chtěl ušetřit práci s čištěním karbců a sítko v nádrži mu nestačilo, tak přefikl hadičku s přívodem benzínu a vrazil tam palivový filtr. Ten je sice od pohledu nezanesený, ale dokážu si představit že tenhle bazmek může průtoku paliva klást slušný odpor, tzn. při plném otevření to halt nestačí dodávat.
Takže aktuálně sháním tu hadičku, protože zbytek té původní je příliš krátký, a pak se uvidí. Když už v tom budu tak se rovnou mrknu na ty kabely jak píšeš.