Stránka 1 z 2

Baterka nebo altík?

Napsal: stř led 09, 2008 16:54:43
od ENZO
Zdravim, ted když se v zimě nudim mě napadla jedna věc, na kterou sem se chtěl zeptat už v sezoně. Mam klasickou bezúdržbovou baterku, ale nová samozřejmě neni, právě naopak. Původní majitel ji přes zimu neodpojoval. Když sem si motorku přivezl domů (cca 180 km), druhej den jsem už nenastartoval. Nabil jsem jí a jezdil jsem úplně bez problémů. Po pár jízdách jsem chvíli stál v koloně se zapnutýma světlama (ostatně jako vždy) a když mi v kapse zazvonil mobil, zastavil sem na odpočívadle, vypnul motor i světla, ale co se nestalo? Opět sem nenastartoval. Takže mě kámoš píchnul pomocí startovacích kabelů, dojel jsem domů, nabil a jezdil až do zimy. Pak jsem ji vyndal, opět nabil a když jsem včera startoval motku, chytala naprosto bezvadně, takže se nevybila. Tak se chci zeptat, jestli nevíte čim to bylo? jestli mi nedobíjí altík nebo jestli je možný, že bych měl někde odběr?

Napsal: stř led 09, 2008 17:32:28
od Anti
Zajímavá,dá se říci "bludná" závada.Pokud by jsi měl špatnou baterku,tak by během několika dní bez provozu klekla.pokud by byl problém v dobíjení,tak bys neměl sezonu bez problémů.Něco podobného řeším na svém autě.Jednou za čas se v garáži vymlátí baterka úplně do mrtě.Když to nabiju,jezdím rok bez problémů...
Zkus napsat,jestli se ta baterie vymlátí úplně,nebo je jen slabší.Jako vždy bych doporučoval projít silové kabely a jejich spoje(oka).A jak se to při tom neúspěšném startu chová?Cvaká to jen,nebo je snaha o točení?

Napsal: stř led 09, 2008 18:02:21
od Maverick
Stačí , když není v pořádku dobíjecí proud - nechat proměřit a hned víš na čem seš .

Napsal: stř led 09, 2008 18:04:48
od ENZO
Anti píše:Zajímavá,dá se říci "bludná" závada.Pokud by jsi měl špatnou baterku,tak by během několika dní bez provozu klekla.pokud by byl problém v dobíjení,tak bys neměl sezonu bez problémů.Něco podobného řeším na svém autě.Jednou za čas se v garáži vymlátí baterka úplně do mrtě.Když to nabiju,jezdím rok bez problémů...
Zkus napsat,jestli se ta baterie vymlátí úplně,nebo je jen slabší.Jako vždy bych doporučoval projít silové kabely a jejich spoje(oka).A jak se to při tom neúspěšném startu chová?Cvaká to jen,nebo je snaha o točení?
Když si ji přivezl a druhej den ji chtěl nastartovat, tak se ani neotočil, a když jsem pak podruhý byl v tý koloně a pak vypnul zhruba za dvě minuty motor, snaha o točení byla, ale i s vypnutýma světlama se mi ji nepodařilo natočit. a po pár pokusech... mtrvo. :cry:

Napsal: stř led 09, 2008 18:15:23
od Maverick
Může být , že ti to nedobíjí v malých otáčkách

Napsal: stř led 09, 2008 19:18:36
od ENZO
Maverick píše:Může být , že ti to nedobíjí v malých otáčkách
A v tom případě se to řeší jak?

možná...

Napsal: stř led 09, 2008 19:19:09
od 666S999
páni-blbá otázka: pucujete řádně kontakty a konzervujete?
Měl jsemtaky problém...motorku jsem nenastartoval, tušil jsem zradu...dotlačil cca 9 km ( v létě ) klel jsem jak pohan, zplavený jak plemenný vůl. Doma výměna oka na baterce, vypucování kostření, dobití baterky a bylo po problému...(přechodové odpory jsou svině, a zvlášť na starty - filcka zlobila/na sklípku - vypucované kontakty,dotažení na baterce a chytá jak cholerik na sprosté slovo!!! )

Napsal: stř led 09, 2008 19:56:08
od Anti
Hm.....nechápu,jak někomu dokáže nenatočení přes starter znemožnit odjetí... :D
Udělal bych to jak píšou klucí.
Nejprve bych prošel všechny spoje a kabely,zkusil esli se nehřejou.A poté bych natočil a měřil.Na to stačí měřák za dvě kila.Pár minut na volnoběh se světly,a víš na čem jsi...

Napsal: stř led 09, 2008 20:00:39
od Z.
budu OT, ale Chozé má pravdu, pokud jsou zaoxidované kontakty tak to dělá. Já jsem před mnoha lety takhle dopadl se stařičkou Š 120. Stačilo očistit svorky baterky a svorky startéru a bylo po závadě.

Napsal: čtv led 10, 2008 16:40:42
od Anti
Enem pro doplnění:
Nedostatečné dobíjení na volnoběh je taky závada,pokud nejsou otáčky volnoběhu menší než než otáčky,při kterých dodává alternátor nominální výkon.Každopádně by to mělo na volnoběh fungovat jak má.Pokud ne,může být opět špatný spoj nebo vedení z alternátoru nebo regulátoru,nebo porucha vinutí či regulátoru.
Celkem ti taky pomůže,pokud měříš na více místech.Hodí se měřit při startu volty přímo na baterii a pak na starteru.Dá se tak identifikovat případný špatný přechod.Totéž platí u dobíjení.Zkontrolovat na baterii a na regulačním relé.Pokud napětí baterie při startu "padá" hodně(cca pod 9V),znamená to buď velký odběr starteru nebo slabou(špatnou) baterii.Ten odběr starteru může mít několik příčin.Jako je již zmíněný přechodový odpor na kabelech,ale taky třeba krátký uhlík ve starteru,špinavý kolektor,vadná ložiska a nebo i třeba velký odpor motoru(kapalina ve válci).Možností je mnoho,ale většinou jsou to ty jednodušší.
Může být taky problém v elektrické soustavě-někde to bere víc než má,a pak to na volnoběh nestíhá...Stačí třeba zoxidované kontakty ke světlům nebo ke spínačce...

Asi starter

Napsal: ned led 13, 2008 16:06:59
od Kawamir
Ješte jeden dotaz. Mam problem se startem. Když je motor zahřátý chytne vždy na poprvé, ale za studena nekdy sliším jen takové cvakání jako trrrr. a musím tlačit. :(

Re: Asi starter

Napsal: ned led 13, 2008 16:11:49
od MICHALIS TSIOLAS
Kawamir píše:Ješte jeden dotaz. Mam problem se startem. Když je motor zahřátý chytne vždy na poprvé, ale za studena nekdy sliším jen takové cvakání jako trrrr. a musím tlačit. :(
To už tady bylo, můj názor je dobít baterku, pokud se to po dobití a poněkolika dnech bude opakovat tak jsi zralej na novou.

Napsal: ned led 13, 2008 16:12:35
od MICHALIS TSIOLAS
Jo a zkontrolovat kontakty - oxidace a utažení :idea:

Re: Asi starter

Napsal: ned led 13, 2008 16:34:26
od 666S999
Kawamir píše:Ješte jeden dotaz. Mam problem se startem. Když je motor zahřátý chytne vždy na poprvé, ale za studena nekdy sliším jen takové cvakání jako trrrr. a musím tlačit. :(
DŮVOD:cvakání je klapání stykače startéru (tzn.: relátko odpadne, jakmile připojí startér, kvůli poklesu napětí - které může být způsobeno více PŘÍČINAMI)
MOŽNÉ PŘÍČINY:
1) baterka-slabá, vybitá, zoxidované kontakty
2) startér-uhlíky, kontakty
3) zvýšené třecí odpory v motoru (motor předem vylučuji)
ODSTRANĚNÍ: to co napsali kluci, diagnostika a postup jak napsal Anti.
POSTUP: první očistit a podotahovat vše na el.vedení ke startéru (včetně O V!!! nejen + !!!), dobití a diagnostiky baterie ideálně použít zátěžák!

Napsal: čtv úno 28, 2008 20:49:07
od ENZO
Chci se ještě zeptat, slyšel jsem, že je rozdíl, jestli mám altík s permanentním magnetem nebo buzenou kotvou. Jak poznam rozdíl a ovlivní to nějak měření?