Stránka 1 z 1
Nabíjení Gelové baterie
Napsal: ned lis 11, 2007 10:02:46
od Anti
Chlapi,prosím o radu.Koupil jsem mašinu s gelovkou.Baterka byla prázdná,ale po prvním nabití byla funkční.Zhruba po měsíci po nabití startérem nezatočí.Nabíjím stabilizovaným zdrojem s regulací proudu dle poznámky na baterii-cca 1A/10hod.Uniká mi ale nabíjecí napětí.Už se to tu probíralo,ale nevím jestli to najdu,může mi dát někdo radu?Dá se ta potvora ještě probudit k životu nebo ji mám odepsat?Když vidím cenu baterií,tak se mi moc nechce...
Napsal: ned lis 11, 2007 10:43:14
od PeťasZ750
Ahoj,
tak jen aby jsme používali správnou terminologii, většina baterií označené jako "gelové" jsou ve skutečnosti bezúdržbové, tj. s olověnými deskami a elektrolytem, napuštěným ve speciální houbě. Těch opravdu gelových baterek je opravdu mizivé procento díky opravdu špatnému poměru výkon/cena (podobné vlastnosti za 3 a víc krát vyšší cenu). Z hlediska nabíjení je to ale jedno.
Jestliže je baterka po měsíci prázdná, tak je buď zasulfatovaná (poškozená hlubokým vybitím), dá se to částečně opravit krátkodobým nabíjením vyšším napětím nebo je KO (stará nebo poškozená nesprávným nabíjením) = vyměnit nebo ti někde něco na motorce bere proud = opravit.
U nabíjení až tolik nezáleží na proudu ale na konečném napětí, jakmile totiž byterie překročí napětí, kdy začne plynování tak následuje poškození baterie a snížení kapacity. Každopádně tu baterku nenabíjej normální nabíječkou ale pouze automatickou, jinak ji poškodíš.
Napsal: ned lis 11, 2007 11:45:38
od Dak
No podle mně by bylo nejlepší si ji nechat prohlédnout od odborníka. Ve většině prodejen mají zkoušečky, které ti otestují kapacitu, max proud a jestli je v pohodě. Taky ti poradí jak správně nabíjet a starat se o ni. Myslím, že nabíjecí napětí by němělo překročit 14.7 V. Možná že o tom něco najdeš tady, nevím.
http://www.suzukibandit.cz/view.php?naz ... 2006110002
Napsal: ned lis 11, 2007 11:45:38
od Anti
Kolik má prosím tě být nominální nabíjecí napětí?Dobu nabíjení si hlídám,proud taky,ale tím napětím si nejsem jistý,dával jsem tam cca 13,8V,je to v normě?
Napsal: ned lis 11, 2007 11:48:27
od Dak
No to napětí budeš muset asi sledovat. Myslím že 13,8 je ještě v normně. Můžeš i o trochu víc. Jak sem už psal, ale ne víc jak 14,7!
Napsal: ned lis 11, 2007 11:52:01
od Anti
Díky za odkaz,o pár věcech sem se poučil...Když kouknu ven,tak vím,že už mi nezbude nic než si hrát s baterií

Napsal: ned lis 11, 2007 11:54:25
od DoktorZRX
Anti píše:Kolik má prosím tě být nominální nabíjecí napětí?Dobu nabíjení si hlídám,proud taky,ale tím napětím si nejsem jistý,dával jsem tam cca 13,8V,je to v normě?
Tak s těma 13,8 V jses trefil akorát. Právě tolik by to nemělo překročit.
Napsal: ned lis 11, 2007 11:55:23
od Anti
Tahle naštěstí úplně mrtvá nebyla,jen nemá sílu na otočení startérem,tak ji snad probudím k životu...Stejně jsou výrobci baterií vydřiduši,když vezmu v potaz kapacitu a cenu baterie.Za ty peníze co stojí 16Ah baterka do motorky dneska koupíš tak 44Ah do auta...
Napsal: ned lis 11, 2007 13:38:02
od KankX
14,7V je moc ale 13,8V je malo

vyrobce YUASSA (podle me nejlepsi vyrobce baterii do moto) udava MAX nabijeci napeti pro gelove apod. akumulatory

14,4V

a stabilni (dlouhodobe) dobijeni nema prekrocit 13,6V

Napsal: ned lis 11, 2007 18:03:50
od Maverick