Stránka 1 z 3

Helma vlákno vs. plast

Napsal: čtv úno 09, 2006 08:41:03
od NRG
Narazil jsem na zajímavej a dost podrobně zpracovanej test helem - www.motorcyclistonline.com/gearbox/hatz .Je to teda v angličtině a dost dlouhý, ale tak nějak jsem to přelouskal a výsledek je dost zajímavej - je to přesnej opak toho, co jsem si doteď myslel, totiž že laminátový helmy (fibrglass, carbon-kevlar atd.) jsou při nárazu mnohem bezpečnější než termoplastový helmy. Co si o tom myslíte?

Napsal: čtv úno 09, 2006 20:04:27
od čoud
Je to docela zajimavej poznatek...

Docela by me zajimalo, co je na tom pravdy...

Ale pokud nad tim premyslim logicky, kompozitova helma (taky ji mam) je tvrdsi ale zaroven tim padem krehci. Tvrdost ma ale vliv na to, ze pri padu se ti velice pravdepodobne brousi helma o asfalt a tady se kompozitni material chova nesrovnatelne lip nez plast.

Nehlede na to, ze za jizdy je to nesrovnatelny rozdil...

Nevim, docela by me zajimalo jak ten test delali...

Napsal: pát úno 10, 2006 08:01:52
od NRG
Pokud jsem to teda přeložil správně, tak jsem pochopil, že je pouštěli z různých výšek s různou intenzitou a na různý části a simulovali tak nárazy do pevné překážky. Měřila se akcelerace hlavy (mozku) a tím pádem síla nárazu mozku do lebky. Je to přesně tak jak říkáš - tvrdé kompozitové helmy tuto sílu nedokáží utlumit tak jako měkčí plastové. Ale na ten oděr zase budou právě díky tvrdosti lepší kompozity. (Nejhorší výsledek měla nejtvrdší helma - Arai Tracker, nejlepší nějaká plastová ZRP - tu vůbec neznám, je tam spousta helem, co se u nás (v Evropě) vůbec nedostanou).
Jinak tady je další test: http://www.auto.auto-news.cz/Nasadte-si ... -5079-10-1 a zase jsou na prvních třech místech termoplasty.

Napsal: pát úno 10, 2006 18:39:45
od čoud
Zajimavy...

Ale ja si stejne myslim, ze karbon helma je lepsi...
V čem jezdej zavodnici? V karbonkach a ne termoplastech, a myslim, ze to co se pouziva v zavodech by melo bejt to nejlepsi... :wink:
(Samozrejme ne vzdy, je to co je nej pro zavod dobre i pro bezne pouzivani apod.)

Napsal: sob úno 11, 2006 16:01:42
od NRG
Podle mě jezdí závodníci v karbonkách hlavně kvůli jejich nižší hmotnosti. Taky si myslím, že při pádu jsou ty helmy vystavený hlavně oděru (a v tom je laminát lepší) a riziko přímýho nárazu je malý (žádný stromy, auta, svodidla...), na rozdíl od silničního provozu. Jenom jsem chtěl říct, že z těch testů vyplývá to, že v případě přímýho nárazu není laminát lepší než plast (myslím kvalitní plast, ne nějakej polskej škopek). Taky ale není laminát jako laminát - myslím že mezi obyčejnou skořepinou ze skleněných vláken a tutéž ještě vyztuženou třeba karbonovými vlákny bude taky dost rozdíl.

Jenom jsem chtěl ukázat na zajímavej poznatek, protože jsem si taky vždycky myslel to, čím mě krmily reklamy a prodavači, tj. že laminát je lepší nejen z hladiska hmotnosti, ale i bezpečnosti při nárazu.

Napsal: pon úno 13, 2006 19:30:43
od volkswagen
Tak jsem si to načetl celý - teda skoro kromě toho doslovu a výsledek je asi tento:

Totálně změnili celou metodiku která se opírala jenom o "bouchání" do helmy ocelovou polokoulí...
Zajímavá věc sama o sobě byla že pokud někdo narazil tou rychlostí jaká byla mezní pro ten Snall test (který tam v podstatě rozporujou) tak utrpěl zároveň v průměru tři další smrtelná zranění - jinými slovy helma sebelepší už mu byla úplně nahoubec.

Podle testu z roku 1981 (Hurt Report) potvrzeno později dalšími testy (COST 327) usoudili, že většina bouraček je při pádu na zem z malé výšky a malé rychlosti - převážně tam zmiňují nabourání do brzdícího auta...
Jinými slovy nemá smysl bouchat do helmy koulí když většinou spadne na placku..

No vyvynuli tedy metodiku a pustili se do zkoušení - pouštěli helmy na beton a na nějakou ostrou železnou hranu...

Je to teda asi takhle: nejlépe si vedly ty termoplasty - zřejmě proto že nepraskaly.. Vnější materiál se jenom prohnul čímž pohltil více energie a polystyren se začal deformovat o to později a o to méně - také tím pádem mozek dostal méně Géček (9,8 m/s na druhou)

Tvrdá kompozitová přilba se totiž rozbije a polystyren se deformuje dřív tím pádem pustí více energie do palice... toť vše..
Potom tam je nasranej dopis os Snall Foundation že jejich metodika je nejlepší a jejich odpověď že by si s nima o tom ještě pokecali....

Prostě nejlíp dopadla helma za 80 USD což je tedy, pro mě samotného dost překvapení...
Nicméně o další v testu tam např. píšou že dopadla sice dobře, ale na tvářích už nemá tu EPS - což je ta deformující se hmota - v podsatě normální polystyren, ale nějakou měkkou sračku...

Ovšem musím na druhou stranu - v rámci objektivity konstatovat, že v tom testu hodnotí jenom a pouze tvrdost skořápky různých přileb.... Ani slovo tam není o bezpečnosti plexi - jestli praská a jak... o antifogu...
A sami připouštění že helma která vyhrála nemá nic moc ventilaci...

Samostatnou kapitlou bude pohodlí a ostatní faktory..

Vůbec - ani trošku neřeší zádržný systém - jak jsou u který helmy vedený šňůrky a za jakých okolností z hlavy spadne...

Měli jenom jednu testovací hlavu - nešli s ní tedy do toho nejhoršího co šlo...

No a co se těch přileb na GP týká - GP neuznává DOT a Snall protože není americká... uznávají jenom ty evropské no a ty holt asi lépěji splňují kompozity...

Hezký večer :-)

Napsal: pon úno 13, 2006 19:34:55
od Pepek_ZX9R
Jak vycerpavajici, jak spadnul dvakrat a ani jednou se nastesti moje helma niceho nedotkla natoz aby praskla, asi mam i trochu stesti :P

Napsal: pon úno 13, 2006 19:36:03
od volkswagen
No to potvrzuju z vlastní zkušenosti....
Vono taky kterej debil by padal na hlavu že??? :twisted:

Napsal: úte úno 14, 2006 09:34:09
od NRG
VW: Perfektní shrnutí toho testu. Ale stejně si asi koupím toho Marushina, i když je to laminátka :D

Napsal: úte úno 14, 2006 09:38:06
od volkswagen
Pořád platí že laminát je lehčí a já osobně mám lepší pocit :-)

Napsal: úte úno 14, 2006 10:18:45
od NRG
Hergot, teď se koukám, že ten Marushin váží 1450g, to je stejný, jak průměrnej termoplast :( Ale uvidím, jak bude vypadat a sedět.

Napsal: úte úno 14, 2006 10:23:13
od volkswagen
Ono takhle - já měl termoplast za 3 tisíce - mlžil se, škrtil a tak.. ale vážil od dvacet deka míň než ten schuberth co ho mám teď...
Každopádně pocit z tý helmy je nesrovnatelnej

Napsal: úte úno 14, 2006 10:52:38
od NRG
Přesně. Nejdůležitější je pocit z tý konkrétní helmy. Papírově může mít super parametry, ale ve skutečnosti je nepoužitelná a naopak.

Napsal: úte úno 14, 2006 10:53:51
od volkswagen
A zase opakuju že v tomhle testu posuzovali jenom jedno hledisko... vůbec neřešili větrání, plexi a tak... což jsou, aspoň pro mě, dost důležité faktory...

Napsal: úte úno 14, 2006 11:27:20
od NRG
Třeba ta odolnost plexi by mě taky dost zajímala. Škoda, že to v těch testech neprovádějí.