Stránka 3 z 4

Napsal: pon led 19, 2009 22:39:29
od milda
Ani nevím,jak bych se k tomuto tématu vyjádřil,ale nedá mi to ,abych se rovněž nevyjádřil.

Mám pocit ,že bylo právě Chosém vyřčeno cosi zásadního...

Napsal: úte led 20, 2009 10:15:47
od MICHALIS TSIOLAS
jako vzdy......... :lol:

Napsal: úte led 20, 2009 18:03:55
od 666S999
milda píše:Ani nevím,jak bych se k tomuto tématu vyjádřil,ale nedá mi to ,abych se rovněž nevyjádřil.

Mám pocit ,že bylo právě Chosém vyřčeno cosi zásadního...
Mildo, krásná glosa do threadu :lol: , k věci jak od Matella! (Já vím, Bohumile, já vím... I Á) OT jak byk žihany

Napsal: úte led 20, 2009 18:44:21
od DoktorZRX
:)

Napsal: úte led 20, 2009 20:11:13
od Z.
:D

Napsal: úte led 20, 2009 20:53:32
od Jiran
Myslel jsem to první jednoduché schema. To s těmi tranzistory je podle mě taky podezřelý. Asi to bude fungovat,ale 9,1V zenerky jsou asi moc. Dal bych je na nižší napětí. Ještě se mi nelíbí, že zbytek napětí nad 9.1V je svedeno na mínus. To bude nadměrně zatěžovat cívku i motor a při jeho objemu to bude asi znát. Dál by tranzistory měli být ošetřeny proti naindukovaným špičkám. Co vím tak se regulace řeší tak, že tranzistor je zapojen jako spínač se zpětnou vazbou tzn. tranzistor pustí napětí do baterky a ve chvíli kdy napětí na baterce vzroste na požadovanou hodnotu se zavře. Na baterce začne klesat napětí a až sestoupí na dané minimum tranzistor opět otevře. To se děje neustále s frekvencí okolo 200Hz. Jak by se to chovalo bez baterie nevím.

Napsal: úte led 20, 2009 21:27:16
od 666S999
Jiran píše:Myslel jsem to první jednoduché schema. To s těmi tranzistory je podle mě taky podezřelý. Asi to bude fungovat,ale 9,1V zenerky jsou asi moc. Dal bych je na nižší napětí. Ještě se mi nelíbí, že zbytek napětí nad 9.1V je svedeno na mínus. To bude nadměrně zatěžovat cívku i motor a při jeho objemu to bude asi znát. Dál by tranzistory měli být ošetřeny proti naindukovaným špičkám. Co vím tak se regulace řeší tak, že tranzistor je zapojen jako spínač se zpětnou vazbou tzn. tranzistor pustí napětí do baterky a ve chvíli kdy napětí na baterce vzroste na požadovanou hodnotu se zavře. Na baterce začne klesat napětí a až sestoupí na dané minimum tranzistor opět otevře. To se děje neustále s frekvencí okolo 200Hz. Jak by se to chovalo bez baterie nevím.
Ano, schéma je neúplné, ale funkční! (ideově)
Řeší totiž elegantně a jednoduše "měkkost" zdroje...Ten altík je chabý, ale nepřetížíš ho... díky konstrukci každá větev tahá jen půlperiodu a vše na motorce zůstane bez podstatných zásahů...Jakákoli jiná regulace by znamenala převinutí altu, přepojení, dobíjení, zabastlování baterky ... Díky tomu, že je to elektronický "bočník", žárovka nebude svítit, jen když pojede Zbyňa na "plnej", ale i když to bude blafat na volnoběh. Zenerka je samozřejmě MOCNÁ, 9V1 - to by si práce moc neužila :lol:

Napsal: stř led 21, 2009 17:12:38
od Jiran
A co takhle zkusit tam ještě dát 12V žárovky. Čistě teoreticky při stejném výkonu budou odebírat nižší proud, tzn. že napětí by mohlo trochu stoupnout. Hlavně by se to projevilo při vysokých otáčkách. Svit by mohl být stejný, protože výkon se nemění a 12V žárovky by už snad vydrželi. ( je to jen pokus a teorie možná blbá, tak mě za to nekamenujte, když to nepůjde) Levný omezení napětí by mohlo jít s těmi diodami, co jsem psal už dřív.

Napsal: stř led 21, 2009 20:35:22
od marek
Jiran píše:A co takhle zkusit tam ještě dát 12V žárovky. Čistě teoreticky při stejném výkonu budou odebírat nižší proud, tzn. že napětí by mohlo trochu stoupnout. Hlavně by se to projevilo při vysokých otáčkách. Svit by mohl být stejný, protože výkon se nemění a 12V žárovky by už snad vydrželi. ( je to jen pokus a teorie možná blbá, tak mě za to nekamenujte, když to nepůjde) Levný omezení napětí by mohlo jít s těmi diodami, co jsem psal už dřív.
Tak to bude prd svítit. Dávám 24V žárovky místo 12V do pozičních světel na vozíku aby mě to neoslňovalo v zrcátkách, jenom to žmourá.

A vůbec, když se tu tak odborně bavíme, my elektrikáři, v úzkém kruhu opravdových odborníků, nevíte náhodou někdo proč teče elektřina do kopce :?: :D Tak jsem vyčerpal večkeré své odborné znalosti o elektrice a s tímto tématem definitivně končím :wink:

Napsal: stř led 21, 2009 20:42:53
od Z.
Já o elektrice vím to, že není vidět a kope. Potvora. :wink:

Napsal: stř led 21, 2009 21:25:51
od Zdrahy
Elektrický proud zabíjí rychle, nikoli však bezbolestně... :wink:

Napsal: čtv led 22, 2009 06:58:06
od Jiran
Ale na vozíku je stálých 12V maximálně 14V. Tady rebulátor není a baterka taky ne. Altík nebo magneto podle typu dávají víc než 12V a záleží na zátěži na kolik napětí klesne. Takhle rychle bych to zas neodsuzoval. Ať to dotyčný zkusí a uvidíme pak. Žárovky na 12V má určitě doma, takže ho ten pokus nic stát nebude.

Napsal: čtv led 22, 2009 17:59:35
od Anti
Řek bych,že ta cívka co dá na voltech,ztratí na ampérech.Dřív jsem se takhle pokoušel řešit elektriku na kejvačce.Ale ta 12V hlavní žárovka jen žhavila.A ty cívky jsou na tom ještě hůř.

Napsal: pát led 23, 2009 19:13:18
od Jiran
Ten dotyčný psal, že naměřil kolem 8V, počítám se žárovkama. Je to čistě o pokusu. Je jasný,že zde platí P=U*I, kde P je výkon, U napětí a I proud. Z toho plyne že, když použijeme žárovku na 12V místo 6V, zmenší se proud tekoucí žárovkou na polovinu a napětí na žárovce stoupne o dvojnásobek. Teoreticky!!!!!! Ted záleží kolik dá altík nebo magneto naprázdno. Každopádně si stále myslím, že to takhle půjde.

Napsal: pát led 23, 2009 20:21:39
od 666S999
Jiran píše:Ten dotyčný psal, že naměřil kolem 8V, počítám se žárovkama. Je to čistě o pokusu. Je jasný,že zde platí P=U*I, kde P je výkon, U napětí a I proud. Z toho plyne že, když použijeme žárovku na 12V místo 6V, zmenší se proud tekoucí žárovkou na polovinu a napětí na žárovce stoupne o dvojnásobek. Teoreticky!!!!!! Ted záleží kolik dá altík nebo magneto naprázdno. Každopádně si stále myslím, že to takhle půjde.
Hmmm, tahle scifi neprojde, ani teoreticky, ani prakticky...
http://elektro.fs.cvut.cz/LS/2141114.html